X, Y, Z generáció - kik is ők az álláspiacon?
2019. 01. 01.A médiában, a hírekben és a HR témájú kutatásokban csak úgy röpködnek az X, Y, Z generációról szóló, célirányos jellemzések és hosszabb-rövidebb helyzetjelentések. Eközben azonban rengeteg a félreértés a téma körül - gyakran még maguk az érintettek sincsenek tisztában azzal, melyik kategóriába is tartoznak pontosan. Generációs betűkalauz Joó Zsuzsanna karrier tanácsadótól.

A szép korúak generációi - az 1925-45 között született, 67-87 éves veteránok és a bébi boom korosztály 48-66 éves képviselőinek közös jellemzője: ők már életük egy későbbi szakaszában találkoztak az internettel és a világháló okozta változásokkal. Többségük épp már a nyugdíjazás előtt áll - vagy legfeljebb szellemi területen, részmunkaidőben dolgozik még, nyugdíj mellett, többnyire az intellektuális kihívások igényével (kutat, publikál.) További közös jellemzőjük: egészen más generációs élmények kötik őket össze, még az információs robbanás előttről. Mindez azért lényeges, mert sok esetben legjobb szándékuk ellenére sem fogadnak el tőlük útmutatást a fiatalok a karrier tervezésében.
X generáció: az utóbbi 20 év nyertesei
Ám a munkaerőpiac szereplői figyelmének középpontjában pillanatnyilag az X és az Y generáció tagjai állnak. Ők az a legaktívabb korosztály, melynek piacképes tagjait kutatják most is a fejvadászok és a multinacionális vállalatok is főként őket preferálják. Közülük is kiemelten az X generáció képviselőire koncentrálnak a mindennapok HR-gyakorlatában. Az X generációhoz a 33-47 éves, 1965 - 1979-ben született szakemberek tartoznak. Főbb ismérvük a viszonylag rövid idő alatt befutott, kiemelkedően sikeres karrier, a stresszes, túlhajszolt életmód miatti kiégés, továbbá gyakran épp a fentiek miatti radikális pályamódosítási kedv és a kiegyensúlyozatlan magánélet.
”Az X generációhoz tartozók azon tagjait, akik mára a 40-es éveikben járnak, éppen nagyon jó pillanatban találta a rendszerváltás. Közülük sokan az akkor ritkának számító, nyelvtudással rendelkező pályakezdőként, frissdiplomásként élték át a multinacionális vállalatok Magyarországra jövetelét - így aztán számos nagyvállalat vezető pozícióiban megtalálhatjuk őket ma is. Ezek az ún. ”jó helyen, jó időben” karrierek. Az X generáció ezen tagjai között például igen jellemző volt a humán jellegű diplomával rendelkezők tömeges pályamódosítása. Rengeteg pedagógus és bölcsészdiplomával rendelkező, pályakezdő fiatal áramlott át akkoriban a marketinges vagy a HR-es pályákra és ma is ott építik tovább karrierjüket”- magyarázza a karrier-tanácsadó. Míg az X - generáció tagjainál a mérleg egyik serpenyője tele van pozitívumokkal, sajnos a negatívumokból is akad bőven.
A nagy hajtás és a folyamatos teljesítménykényszer mellett náluk borult fel leginkább a munka-magánélet egyensúlya. Rengeteg közöttük a szingli is és a gyermekvállalás ideje is kitolódott, gyakran bő 10 évvel. Emellett ennél a munkavállalói rétegnél a legjellemzőbb a radikális, meglepő pályamódosítások igénye - vagy épp a hosszú hónapokig vagy akár 1 évig tartó carrierbreak.
”Az X - generáció számos tagjára jellemző, hogy hamar érte el a szakmája csúcsait - ám épp emiatt a továbbiakban már a magas fizetés sem jelent számára elegendő motivációt és szeretne mielőbb valami új tevékenységbe kezdeni. Ilyenkor aztán a szakmájuktól gyökeresen eltérő területet szeretnének meghódítani és abban vállalkozást kezdeni - például kézműves, kreatív boltot vagy képkeretező műhelyt nyitni. Mindhárom esetben fordultak már hozzám tanácsért”- hoz példákat Joó Zsuzsanna.
Y generáció: még keresik hozzá a kulcsot a HR-esek
A munkaerőpiac másik, élénk figyelemmel kísért csoportja már az Y - generáció - ők már csak azért is érdekesek a HR számára, mert nem mindig könnyű hozzájuk megtalálni a kulcsot. Ők azok az 1980-1995 között született, 17-32 éves fiatalok, akik mindennapi életéhez gyakorlatilag fiatal koruktól fogva szervesen hozzátartozik az internet, és a digitális robbanás vívmányai - így az aktív közösségi média használat és a folyamatos, online jelenlét. A generáció számos tagja szinte minden információt az internetről szerez be - ami itt nem található meg, az gyakorlatilag nem létezik a számukra. Jellemző az is, hogy nem kezelik az internetet kellő forráskritikával: közülük sokan minden további nélkül elhiszik, amit itt olvasnak.
”Pillanatnyilag ők jelentik a legnagyobb kihívást a cégek és a HR számára. Hívószavaik a siker, a pénz, a karrier - ám a lojalitás, a hűség és az engedelmesség, az alkalmazkodás a tapasztalatok szerint nem sokat jelent a számukra. Amennyiben tehetik, az első adandó alkalommal új kihívást keresnek és továbblépnek. Indokuk: tanultak a szüleik példáiból, nem feltétlenül kívánják ugyanazokat az utakat bejárni”- magyarázza a karrier-tanácsadó. A szakember ezzel együtt arra is megadja a választ, miért szerepel annyi álláshirdetésben a pozíció betöltésének feltételeként a stressz,- és a monotónia tűrés, mint kulcselvárás.
”Az Y-generáció tagjai közül sokan annyira hozzászoktak a média ingerekben gazdag világához, hogy a munkahelytől is ilyen élményeket, külső hatásokat várnának. A köztük piacképes tudással rendelkező réteg megnyerése már csak ezért is kihívás a HR számára.” Új belépőként a piacra a következő, Z - generáció (ők most még csak 17 évesek) bő 5 év múlva várható. Náluk valószínűleg még fokozottabb kihívást jelentenek majd a hasonló életvezetésből adódó problémák.
Takács Gabriella, 2012. június 14.