Szakmák mérlegen: mit csinál a vízsommelier?

2019. 01. 01.

Eleinte sokan csak mosolyogtak rajta, de ma már hivatásszerűen űzi a szakmát a fiatalember. Németországban szabadúszóként is remekül megél belőle, míg itthon legfeljebb csak 1-2 hobbista csinál hasonlót. Nagyító alatt a vízsommelier.

Szakmák mérlegen: mit csinál a vízsommelier?

Maga tanulta ki a szakmát


A fiatalember eredetileg a berlini 2 Michelin-csillagos Adlon Hotel hagyományos bor sommelier-je volt. Az ásványvizek ízlelgetésére már akkor "nyergelt át", amikor az étterem újranyitásakor a vezetőség egy 70 tételes ásványvizes itallappal rukkolt elő újításként. A sommelier-eknek általában a borok mellett más italkategóriákban is van némi szakértelmük, de a víz csak neki jutott eszébe. Még szakértelme és rendelkezésre álló tananyaga sem volt a kezdet-kezdetén, mint ahogy képzések sem a témában. Mégis meglátta a kihívást a területben: így aztán autodidakta módon és gyártókkal, tudósokkal, egészségügyi szakemberekkel és magukkal a vendégekkel konzultálva mélyítette el ismereteit a témában. A fiatalember azért a borok világát sem felejtette el végérvényesen: munkája szerves része az is, hogy adott bortípushoz leginkább megfelelő ásványvizet találjon és ajánljon, éppúgy, mint a legkülönfélébb fogásokhoz. Steguweit "vízértékelése" még egy hazánkban kapható ásványvíz címkéin is megtalálható.


A magyar fórumozók értetlenkednek


Ennek fogadtatása viszont nálunk is éppoly vegyes, mint szakmájáé Németországban, a kezdet kezdetén. Ahogy eleinte sokan megmosolyogták a szakmát, itthon is legalább annyi rosszalló megjegyzést váltott ki az interneten fórumozókból."Ez a férfi ezért fizetést kap? Mert akkor én is, én is!" "Miért kell még a víznek is ez?", méltatlankodtak többen is.


Nagyobb az ásványvízkínálat a németeknél


Németországban mégis több a lehetőség a "szakértősködésre". A német "vízpiacon" jelenleg mintegy 500 ásványvízmárka több mint 600 terméke található meg. A tengerentúlon is lehet piaca a különleges foglalkozásnak: a Los Angeles-i Ray’s and Stark bár például egyik itallapjában 43 oldalon keresztül csak 10 ország ásványvíz-különlegességeit kínálja a vendégeknek, a tételenkénti 8-20 dolláros kategóriában. Az ötletet jegyző bármenedzser szerint a reklámérték mellett az is a vízsommelier-ek jelenléte mellett szól, hogy barátságosabbá teszik a hely légkörét a plusszal, mert azt az érzetet keltik, hogy az absztinens vendégekkel is törődnek.


Nálunk csak hobbi szinten űzik


De vajon mi a helyzet itthon? "Európában többnyire Franciaországban és Olaszországban fordul még elő a vízsommelier-ek jelenléte a vendéglátóiparban. Magyarországon nemigen tudni hasonló foglalkozást űzőkről, legfeljebb 1-2 hobbistáról hallani időnként. Tény, hogy időről-időre megfogalmazódik a gondolata, de inkább csak ötletbörze és esélylatolgatás szintjén kerül elő" - magyarázza Fehér Tibor, a Magyar Ásványvíz Szövetség és Terméktanács elnöke. Az ok a piac nagyságában is keresendő: míg a külföldi vízssommelier gyakran félezernél is több vízfajta közül válogathat, itthon legfeljebb 25 víztípussal tehetné ugyanazt, noha a magyarok a 110 liter/fő/év ásványvízfogyasztással világszinten a felső harmadba sorolhatóak.


Prémiumszolgáltatásként lehet benne fantázia


Ha valaki itthon mégis felcsapna profi vízsommeliernek, leginkább prémiumszolgáltatásként űzhetné a foglalkozást. "Ízteszteket végezhetnének és megmondhatnák, milyen ételhez, borhoz vagy kávétípushoz mellé melyik víz illik a legjobban. Az ásványvizek ízérzetét a literenkénti, miligramban kifejezhető ásványisó-tartalom adja, amely 350-1600 mg-ig terjedhet literenként. Ebből adódhatnak különbségek"- teszi hozzá Fehér Tibor.


Takács Gabriella, 2013. augusztus 27.