Sikerreceptek: Kósa Erika, Kemény Dénes, Tonk Emil

2019. 01. 01.

A nagy nyilvánosságban szinte csak Arnold Schwarzenegger karrierelőadásáról esett szó a februári budapesti Siker-Nap kapcsán. A „Terminátor” előfutáraként azonban még számos felszólaló osztott meg értékes karrierépítési, - és sikertippeket. Hogyan lesz egy óvónőből később milliárdos? Mire kellett a legjobban ügyelnie a vízilabda - válogatottnak a sikerszéria eléréséhez/megtartásához és miként épül fel egy hiteles egyéni siker? Inspirációként most ezek közül osztunk meg néhány figyelemreméltót, tanulságul.

Sikerreceptek: Kósa Erika, Kemény Dénes, Tonk Emil


Magyarország egyik leggazdagabb üzletasszonyát például az anno közalkalmazottként megtapasztalt igazságtalanságok fordították teljesen új irányba és indították el későbbi pályáján. ”Nyár elején, egyúttal munkaév végén a vakációval együtt izgatottan vártam a kolléganőimmel a jutalomosztós borítékot”- emlékszik vissza óvónőként töltött éveinek egy jellegzetes mozzanatára Kósa Erika, az 1999-ben alapított Brokernet majd az általa 2012-ben létrehozott Consequit Group alapító elnöke.


„Neked Opeled van, nem kapsz jutalmat”


”Most is emlékszem a tornateremben jutalomosztásra várva ücsörgő kollégákra. Akiket a vezető sorra szólít is. De hiába, az én nevem nem szerepel a listán... A rendezvény után fel is kerestem a vezetőt az irodájában, hogy megkérdezzem, nem történt-e tévedés. Nem csak véletlenül felejtett ki a prémiumosztásból? Mire a következő választ kaptam: ”Neked Opeled van, nekem csak Skodám. Akkor Neked minek jutalom?” Nos, ekkoriban már régóta gondolkodtam váltáson, de ez újabb érv volt az első lépés megtétele mellett. Ezt követően kezdtem el egy akkoriban Magyarországra érkező, pénzügyi tanácsadó cégnél dolgozni, eleinte mellékállásban.” A többi már közismert…


Ne halogasd a helyes döntést


megoldás


Az üzletasszony mindent egybevetve a helyes döntések halogatását és a mulasztást tartja az egyik legnagyobb gátnak a karrierépítésben és a magánéletben egyaránt. ”Ha változtatnunk kell, merjünk bátran lépni! Ha pedig elértük az áhított sikert se hagyjuk, hogy a hétköznapi létezés legszebb, legmegkapóbb pillanatai csak úgy elsétáljanak mellettünk! Nem sokat ér a vagyon, a siker, ha emiatt lemaradunk a gyermekünk évzáró hangversenyéről, a szeretteinkkel való közös nyaralásról, cukrászdázásról, kávézásról és lemondunk az együtt töltött, később vissza nem hozható, értékes percekről.”


Kemény: kellenek a nagy és a kis részcélok egyaránt


Siker és komoly eredmény ugyanakkor elképzelhetetlen a kőkemény munka és szorgalom nélkül - mondja már Kemény Dénes, a 2000-2008 között három olimpiai bajnokságot nyert magyar vízilabda-válogatott edzőjeként, szövetségi kapitányaként. ”Az olimpiai aranyak reményében egyszerre kellett fő, - és részcélokat meghatároznunk a fiúkkal. A fő cél nyilván a szépen csillogó aranyérem, míg a részcélok az odáig vezető edzésterv voltak a napi minimum 6-7 órás, délelőtti-délutáni, hajtós edzésadagokkal. Érvként nem tudtam annyit elfogadni, hogy a nemzeti adottságként számon tartott, vízilabda-őstehetségünk magában elegendőnek fog bizonyulni az olimpiai győzelmekhez. A sportolókban meglévő pluszt csak a kőkemény edzésekkel lehet energizálni, mozgásba lendíteni.”


A körítés nem lényeg, csak az eredmény


Emellett a csapategység és a feladatra összpontosítás is nélkülözhetetlen volt a győzelmekhez. ”Fontos volt, hogy a fiúk úgy álljanak a feladathoz: most nem az a fontos, hogy Olimpián vagyunk. Nem az a lényeg, hogy hányan néznek izgatottan a helyszínen, a TV-képernyők előtt és hogy minden mi múlhat ezen. Egyetlen cél van: odatenni magunkat, a lehető legtöbb gólt lőni és végül győzni. Ami még nagyon lényeges összetevő volt a sikerben: a fiúk tudatosan elhatározták, hogy a megmérettetés heteire teljesen kicserélődnek és szándékosan csak a többiek pozitív tulajdonságaira koncentrálnak majd. Pedig eleve is jó csapatot alkottak.”


A mesterséges önmarketing semmire sem visz


A sikerhez mindemellett a személyes jó hírnévre és a profizmusra is nagy szükség van: amelyeket a gyakori közhiedelemmel ellentétben nem lehet pusztán önmarketinggel, pozitív szólamokkal felépíteni. A hangsúly ugyanis mindig a konkrét tetteken van. ”A sikerünk tulajdonképpen a hátunk mögött dől el, ha hitelesek vagyunk, a jó hírnév egy idő után már megelőz bennünket. Egy biztos: minél sikeresebb valaki, annál szerényebben, visszafogottabban viselkedik. Mérhetetlenül öntelt, egocentrikus, az ego - tunningjuk helyeslését folyamatosan másoktól váró emberek a tapasztalatok szerint sajnos sokszor kénytelenek csalódni”- mondta el Tonk Emil tréner, üzletember, a Magyar Marketing Szövetség megalapítója.


A szakember szerint a konkrét siker ráadásul kicsit ”földalatti mozgalom” jelleget is ölt időnként. ”Az igazi sikerek megalapozása nem nagy csinnadrattával, a nyilvánosság előtt, hanem a háttérben, szorgalommal, komoly erőfeszítéssel zajlik. A profit pedig arról lehet felismerni: akkor is teszi a dolgát, ha senki nem látja és épp az adott tevékenységhez nincs is igazából kedve. Sőt! Akkor küzd csak igazán a céljaiért.” A sikerre vágyóknak mindemellett nem árt megszívlelnie: sokkal nagyobb esélyük van a sikerre, ha nem panaszkodnak, ha tisztelik mások idejét – továbbá nem irigyen, hanem a jó példák iránti nyitottsággal és tanulási hajlandósággal tekintenek a konkurenciára.


Takács Gabriella, 2015. március 12.