Öt szakma, amelyet az internet teremtett

2019. 01. 01.

Az internet terjedése és fejlődése egy sor új szakma születését hozta magával. Az ezredfordulón még nem is gondoltuk volna, mi mindenre lesz igény 2015-re. Íme néhány foglalkozás, amelyre régebben is gondoltunk volna.

Öt szakma, amelyet az internet teremtett

2. SEO expert


Az, hogy bármely cég, termék, szolgáltatás vagy tevékenység értékesíthetőségében az internet kulcsszerepet játszik, ma már senki számára nem kérdés. Ám az, hogy mindezt miként lehet profin kivitelezni, korántsem mindenkinek egyértelmű - hiszen egy szimpla honlap megléte önmagában még nem több a puszta, internetes jelenlétnél és az esetenként odavetődő, néhány látogatónál. És itt lép be a képbe a profi online SEO (search engine optimalisation – keresőoptimalizálás) manager - akinek a feladata, hogy a megbízó cég weboldala az internetes keresőkben minél előbbre, kiemelt helyekre kerülhessen. És minél több egyedi látogatót vonzzon - de főként ügyfelet, vásárlót szerezzen a cégnek.


3. Közösségimédia-kommunikátor (social media manager)


Valóban a kis híján éjjel - nappal a web 2-es felületeken szörföző, már-már életvitelszerűen a Facebookon lógó, az Instagrammal és a Twitterrel kelő-fekvő Y és Z-generációsoknak való, tökéletes munkalehetőség ez. A munkakör széles skálát ölelhet fel - a közösségimédia-kommunikátor épphúgy lehet magazinok, online portálok, TV-csatonák, mint nagyvállalatok vagy kisebb-nagyobb cégek content felelőse. Itt is  nagyon fontos a kreativitás, a naprakészség és a gyors reakcióidő: a cégek web2-es vonala ugyanis folyamatos újdonságokra és állandó tartalomfrissítésre szorul. Vigyázat! A munkakör nem feltétlenül a nyelvvizsgaszerzésüket a diplomamentő programok utolsó reményébe vetőknek való! Igaz, ezeket a pozíciókat gyakran már a gyakornoki lehetőségek között hirdetik a cégek. Mindezek ellenére a folyékony, írásban is szinte tökéletes angoltudás alapkövetelmény.


4. Online reputációs menedzser


A szinte állandó online jelenlét miatt ma már egy gyakorlott - de az interneten meggondolatlanul kommunikáló karrierépítő - is könnyedén aláaknázhatja saját virtuális lábnyomát pár ballépéssel. Bár a cégek erről általában mélyen hallgatnak, mégis tízből kilenc előszeretettel pillant rá az álláskeresők közösségi médiás profiljára és egyéb online tevékenységeire. És bár adatvédelmi okokból megkérdőjelezhető az eljárás, dőlt már el álláskereső sorsa a cégnek tetsző vagy épp nem tetsző, netes posztok/fotók/kommentek/megnyilvánulások miatt... Ami pozitív benyomások esetén ugyan nem jön rosszul - ugyanakkor sokkoló lehet egy állásinterjú utolsó fordulójából kiesni egy rosszul elsült poszt miatt.  Közéleti szereplők és cégek számára pedig még több bonyodalmat okozhatnak a saját, de meggondolatlan - vagy mások által előállított, de rájuk nézve kínos online tartalmak. Egy szakavatott online reputációs menedzser viszont egy csapásra meg tudja oldani a problémát. Ő lesz az a szakember, aki a megbízó kérésére alaposan leellenőrzi az ügyfele digitális lábnyomait - és amennyire csak lehetséges, eltünteti a világhálóról a rá nézve kellemetlen információkat.


5. Blogger


Az internetes világban a gondolatok nagy közönség előtt történő megosztása már nemcsak a médiamunkások kiváltsága. Bárki szervezhet közössséget maga köré, akik számára különféle tartalmakat (írásos, hang, kép, videó) készíthet. Ha egy-egy nagyobb portálon indítunk blogot és érdekes, akkor nagy látogatottságra számíthat a szerző. Népszerűek a közéleti, a gasztro-, a pénzügyi, a bulvár-, az utazási blogok. Egyelőre a szakmából kevesen élnek meg, viszont marketingre, önmenedzselésre kiváló eszköz.


Hogyan keress állást?


+ indíts egy álláskeresést a kívánt pozíciónév/készség és a város megadásával, majd pályázz az állásokra
+ állíts be e-mailes állásértesítőt, hogy elsőként értesülhess a keresési feltételeidnek megfelelő,     friss állásokról (e-mail címedet a találati listában a jobboldali oszlopban adhatod meg)
+ töltsd fel önéletrajzod - így a munkaadók is megkereshetnek állásajánlataikkal