Mire jó a csapatépítő tréning?
2019. 01. 01.Vegyes a csapatépítő programok megítélése dolgozói részről. Vannak, akik kényszernek élik meg és bosszankodnak, ha szabadidejükből kell erre áldozni. Másik buliként fogják fel és feltöltődve távoznak. Manapság inkább az alacsony költségvetésű tréningek a népszerűek, de még így is akad olyan cég, amely külföldre viszi a dolgozóit. Vélemények a csapatépítő tréningek hatásáról munkavállalóktól és egy trénertől.

„Nekünk nem kell tréner”
A pénzügyi cégnél dolgozó László épp múlt hétvégén volt disznóvágáson kollégáival csapatépítés céljából. „Péntek estétől vasárnap reggelik tartott a program, a disznóvágás kivétel nélkül mind a 30 embert motiválta, mindenki talált magának munkát. Nem volt sem tréner, sem pszichológus, és nem is hiszem, hogy szükségünk lett volna rá. Felnőtt emberek vagyunk, meg tudjuk beszélni egymással a problémáinkat és tréningvezető nélkül is tökéletesen el tudtuk engedni magunkat. Ebben nyilván szerepet játszott a nem elhanyagolható mennyiségű pálinka is, ami még inkább segített összehozni a csapatot.”
A dolgozók beszámolói alapján az alkohol szerves része a csapatépítésnek. Lehet, hogy elegendő lenne a játékok helyett pusztán a kocsmázás is? Tóth Tamás, a Soter-Line Oktatási Központ trénere szerint nem. „Az esti ivászat valóban gyakran része a programnak, ezt hívjuk indirekt csapatépítésnek. Ennek egyértelműen van közösségépítő hatása, de önmagában közel sem olyan hatékony, mint maguk a játékok. Pusztán a közös iszogatás nem oldja meg a problémákat, nem kínál megoldási javaslatokat. Úgy fogalmaznék, hogy a tréning fejlesztő hatása és az utána következő közös ivászat összekovácsoló jellege együttesen érik el a kívánt hatást a dolgozóknál.”
A multinál dolgozó Csabának nincs jó véleménye a csapatépítésekről. „Eddig nem voltam hajlandó elmenni egyszer sem. Munkaidőben beleférne, de a szabadidőmet a családommal szeretném tölteni és nem a munkatársaimmal. Egyébként sem értem, miért van ennek ekkora jelentősége. Bemegyek, tisztességgel elvégzem a munkám, amiért megkapom a fizetésem, erről szól a szerződés. Ezen kívül a magánéletben szeretem magam megválogatni a barátaimat és az irodában is el tudom dönteni, hogy kivel szimpatizálok” – fejtette ki véleményét a 37 éves fiatalember, akinek felesége mellett két kisgyermeke is van.
A szabadidőből nem áldoznak a dolgozók
Ahogy Csaba beszámolójából is látszik, a legnagyobb problémát az okozza a dolgozóknak ha szabadidejüket kell feláldozniuk a csapatépítés érdekében. Tóth Tamás szerint a cégek is tudják, hogy a hétvégi csapatépítés nem népszerű a munkavállalók körében, ezért igyekeznek azt a munkanapokra időzíteni, de még így is körülbelül minden harmadik-negyedik tréning hétvégére esik. Természetesen ilyenkor nehezebb bevonni a dolgozókat a játékba, hiszen a legtöbben szívesebben lennének otthon a családjukkal. Egy jó tréner és program ugyanakkor képes feloldani a résztvevők kezdeti ellenállását speciális, „jégtörő” gyakorlatokkal. „Tapasztalataink szerint szinte minden alkalommal pozitív élményekkel távoznak a résztvevők, még azok is, akik az elején ellenálltak. A könnyebb feloldódás érdekében javasoljuk a vidéki helyszínt is, ugyanis ha a résztvevők közel vannak az otthonukhoz, akkor sokan haza mennek aludni éjszakára. Így pedig nem igazán hatékony a tréning. Emellett az álarcok és szerepek levetkőzése is sokkal könnyebben megy új környezetben szokatlan feladatok végzése közben. Az előidézett pozitív stresszben az emberek nem tudják továbbvinni a mindennapokban felvett szerepeiket” – magyarázza Tóth Tamás.
Balázs egy közepes méretű cég alkalmazottja és szerinte a jó csapatépítő tréning nagyrészt a főnökön múlik. „Legutóbb Zamárdiban voltunk egy élményparkban, ahol többek között fára szerelt kötélpályákon végeztünk gyakorlatokat. A kétnapos programban szerepelt még gokartozás, kirándulás Tihanyba, este diszkó Siófokon, stb. Szerintem jók ezek a tréningek, sok minden kiderül mindenkiről anélkül, hogy bárki erőltetné, hogy beszéljünk magunkról. Ugyanakkor a jó csapatépítéshez elengedhetetlen, hogy a főnök is el tudjon lazulni. Ne erőltesse a céges kvízt, és emelkedjen felül a személyes dolgokon. Erre az időre felejtse el, hogy amúgy ki a kedvence és a ki a fekete bárány a csapatban” – foglalja össze véleményét a logisztikai területen dolgozó férfi.
Nem a luxustól függ a hatékonyság
Még mindig az olcsóbb csapatépítő tréningek örvendnek nagyobb népszerűségnek a cégek körében. „A legtöbben az alacsony költségvetést tartják szem előtt, csak néhány cég akad, aki megengedheti magának, hogy az évenkénti szokásos csapatépítést wellnesshotelben tartsa meg. Hozzáteszem, egy hatékony tréninghez nem kellenek luxuskörülmények, a játékos csapatépítés sokszor jóval intenzívebb, mint egy olyan, ahol az élményre helyezik a hangsúlyt. Természetesen a csapatépítő tréning hatékonyságát lemérni elég nehézkes, csak utólagos kérdőívekkel, vagy személyes megfigyeléssel lehet következtetéseket levonni. Ez azonban újabb költségeket jelent a megrendelő cégnek, ezért ezt viszonylag ritkán kérik. Az azonban biztos, hogy egy tréning hatása nem tart örökké, 3-6 hónapig érezhető intenzíven. Ideális esetben félévente kellene csapatépítő tréninget tartaniuk a vállalatoknak, de a legtöbbjük, jó ha évente egyszer áldoz erre a célra” – számolt be a tapasztalatokról a Soter-Line Oktatási Központ tréningszervezője.
Anna szerencsésnek vallja magát, mivel munkaadója azok közé tartozik, amely megengedheti magának, hogy külföldi csapatépítésre vigye alkalmazottait. „A cég ingatlan-tanácsadással foglalkozik és Európa számos országában működtet irodát. Évente megszerveznek egy külföldi kirándulást a környező országokban működő irodákkal együtt. Így voltunk Szerbiában, Horvátországban, Romániában. Mindig nagyon élveztem ezeket a kirándulásokat: egyrészt mert jó érzés, hogy kapok valamit a cégtől, másrészt pedig sokat segít az együttműködésben, hogy egy ilyen kirándulás után már nem arctalanul hívom fel a külföldi kollégákat.”
Dorofejev Tamara, 2010. november 29.