Mennyit keresnek a taxisok?

2019. 01. 01.

Farkastörvények, horrorisztikus költségek és kiélezett konkurenciaharc. Balhés utasok és akár horogra akadt bűnözők is jellemezhetik a mindennapjaikat. Ma Magyarországon 9500- uknak van engedélye. Ám közel felük a fővárosban küzd a mindennapi betevőért és a többség korántsem hiéna. Hogyan lehet elkezdeni, mennyi pénzt visznek haza? Nagyító alatt a taxisok.

Mennyit keresnek a taxisok?

László régóta űzi az ipart - még ha mellékállásban végzi is azt. Beszélgetésünkkor is fuvarra vár. A reáltantárgyakat oktató férfi 1988 óta rója taxisként a főváros utcáit, napi legalább 4-5 órában. A "pluszmunka" oka látszólag kézenfekvő - de Lászlót nem csak az anyagiak motiválták mellékállása kiválasztásnál. "Egyrészt tetszik a munka. Másrészt hiszek a több lábon állásban, mert egy bevételi forrás elég kockázatos. Ráadásul így rögtön van munkám, ha valami miatt főállást kellene váltanom." Pedig a bevételek eléggé ingadozóak - fuvardús és aszályosabb napok egyaránt váltakoznak, főleg a válság óta. Így csekély nyereségű, nullszaldós, de épp veszteséges hónapok is szép számmal adódnak. László szerint ez az egyik legnagyobb kihívás taxisként.


taxi

Ez a négy tulajdonság kell hozzá

A pálya gondolatával kacérkodók számára épp ezért négy dolog - mégpedig a jó kudarctűrő képesség, a türelem, az intelligens viselkedés és a gyors reakcióidő is nagyon fontos. Taxisként például gyakori, hogy villámgyorsan elő kell teremteni jókora pénzösszegeket-akkor is, amikor fuvarnak még nyoma sincs... Ez frusztráló élmény tud lenni. (A munka költségvonzatairól kicsit később...)További kihívás, hogy nem csak a 90-es évekbeli taxisgyilkosságok idején, de ma sem veszélytelen taxizni. Bár László úgy tapasztalta, a taxisok önvédelem szempontjából összetartóak, gyorsan reagálnak és egyből segítenek a kollégáknak, ha baj van. "Pár hete Pesterzsébeten 4-en támadtak a kollégára késsel, 2 férfi, 2 nő. A tárcáját akarták. Mire a rendőrség kiért, a támadók közül 2-őt a kollégák fogtak körbe. Működött a riadólánc, így nem történt komolyabb baj. Pályakezdőknek ilyen helyzetre azt tanácsoljuk, hogy az életvédelem mindenek előtt. Ha a rabló az autót vagy a tárcát akarja, inkább vigye. Ezért ne haljon meg senki."

Problémás utasok kezelése

Igaz, a rablótámadás nem mindennapos. Problémás utasból már bőven akad. "Nemrég egy csontrészeg férfit kellett fuvaroznom, aki bicskanyitogató stílusban ordibált és káromkodott a mobiljába. Aztán nálam folytatta... Ilyenkor nagy a kísértés, hogy a taxis tettlegesen vágjon vissza. Csak egy kulturált, intelligens taxis ezt legfeljebb gondolatban teszi. Aztán inkább 3-ig számol magában és örül, hogy kulturáltabb, mint az utasa"- mondja nevetve. A rockzenészek kontra verekedős taxis ügyében is hasonló a véleménye. "A mundér becsülete védelmében: elképzelhető, hogy a rocklegendák sem viselkedtek kifogástalanul. De szerintem profiknál a verekedés nem járható út"-utal az Omegás esetre.

Százezrekbe kerül az elindulás

További kihívás, hogy a taxisoknak mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk szakmájuk gyakorlásához. A vállalkozói létforma szinte mindenkinél alapfeltétel. (Néhány cég ugyan jelent be 4-6 órára taxist, de ő a járulékon túl egyáltalán nem kap fizetést.) A vállalkozóknak, a járulékokat ha esik, ha fúj, fizetniük kell és a benzin is drága. Ám ez csak a kiadások kezdete. Azt, hogy Magyarországon ki lehet taxis - hivatalos megfogalmazásban "személygépkocsis személyszállító" - már a 89/1988. (XII. 20.) MT rendelete határozza meg. Eszerint mindenképpen rendelkezniük kell saját, megfelelő műszaki és esztétikai állapotú személygépkocsival, erkölcsi bizonyítvánnyal (kiállítása 3100 Ft), az előírt taxis tanfolyam sikeres elvégzésével. Az utóbbi 1 hetes, 2 részből álló - főként az utasfelvételt, a helyismeretet tárgyaló - tanfolyam ára kb. 35-50 ezer forint, iskolától függően. A taxisoknak emellett sikeres PÁV II. vizsgát kell tenniük a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál: a pályázók reakcióidejét, gyorsaságát, pszichés állapotát tesztelő vizsga ára 8310 forint.

Mindemellett a taxisok többsége valamelyik hazai fuvarszervező céggel működik együtt. László például egy olyannal, amelyik havi 53 ezer forintot számít fel 100 fuvarcímért. ( A korlátlanul csordogáltatott fuvarcímek ára már 75 ezer forintba kerül.) Ehhez még jön az éves fővárosi droszt-engedélyek kötelező kiváltása, 25 ezer forintért. Az már más kérdés, hogy a mintegy 5700 taxisnak csupán 1480 várakozóhely áll a rendelkezésére. Így a konkurenciaharc is kifejezetten vérre megy: olyannyira, hogy sok taxis egyszerűen kiszorul a frekventáltabb csomópontokról. (Pl. Liszt Ferenc Repülőtér, Oktogon, illetve a pályaudvarok környéke.) Emellett a "sárgataxik" egységes arculatát is a taxisnak kell állnia. Igaz, nem mindenki fényezteti át a járgányát sárgára-de a taxik befóliáztatása a sárga bevonattal is legalább 150-180 ezer forint.

Nettó 200 ezer forint, ha jól megy az üzlet

És hogy mennyit lehet mindezzel keresni? Mint minden szakmában, itt is igen nagy a szórás. Sokan a jó fuvararány ellenére is legfeljebb egy átlagkeresetnyit tudnak "összefuvarozni" egy hónapban a sok fizetnivaló és a kiélezett konkurenciaharc miatt. "Éjjel-nappali hajtással, nettó 200 körül jön össze mostanában"-írja már egy másik fórumozó a neten. A béreket a válság és a konkurenciaharc is kőkeményen nyirbálja, az aranykornak tehát vége. "Ma Magyarországon 9500 ember rendelkezik taxiengedéllyel-közülük Budapesten jelenleg 5100-an tevékenykednek"-mondja Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke, hozzátéve, hogy a fluktuáció is változó. "Vannak, akik 20-30 évet is lehúznak taxisként. De olyanok is, akik a pénz reményében jöttek taxizni, de pár hónap-év után szabályosan elmenekülnek a területről."

Takács Gabriella, 2014. augusztus 6.