Megéri fitnessbérletet adni a dolgozóknak?
2019. 01. 01.Nem egészségtudatos és alig sportol a hazai munkavállalók nagyobb része. Akadnak azonban cégek, amelyek tesznek ez ellen. Úgy gondolják, az edzett dolgozó jobban teljesít, kevesebbet hiányzik. Ezek a munkaadók egészségfejlesztési tervet dolgoznak ki, fitnessbérletet adnak és támogatják az egészséges táplálkozást. Az egészséges életmódot népszerűsítő TÉT Alapítvány kerekasztal-beszélgetésén jártunk.

77 százalék semmit sem sportol
Mindezt a számadatok is alátámasztják. "Az aktív korú lakosság 77 százaléka semmit nem sportol - ennél a széles társadalmi rétegnél sajnos még a rendszertelen, havonta, kéthavonta egy-egy alkalomra korlátozódó sporttevékenység is teljesen hiányzikaz életvezetésbõl "- ismertette a lehangoló adatot Szekeres Pál, a NEFMI sportpolitikáért felelõs helyettes államtitkára. "Az egészségtudatos életstílus fontosságára rámutatni így munkáltatói felelõsség is"- fûzte hozzá.
Fitnessbérletet ad a minisztérium
A NEFMI nemrégiben fitneszbérletekkel látta el a munkavállalókat. "Ennek hatására máris 50 százalékkal nőtt a kollégák között a testmozgást végzők aránya - így büszkén mondhatom, hogy jelenleg már a kollégák negyede rendszeresen sportol" - tette hozzá Szekeres Pál. Egyelőre azonban kevés cég nyújta ezt béren kívüli juttatásként. A Sodexo utalványforgalmazó adataiból kiderül, jövőre csak a cégek 5,5 százaléka adna sporttámogatást fitneszbérlet formájában a dolgozóknak. A juttatások népszerûségi listáján csak a kultúrautalványt elõzi meg.
Mayer Zsolt, a Mars Magyarország Bt. vállalati kapcsolatokért felelős vezetője elmondta, náluk 130 főből 50-en élnek rendszeresen a cég által biztosított fitneszbérlettel. Évente 20-50 alkalommal látogatják az erősítőtermeket.. "A legelszántabbaknál mindez akár heti 2 edzést is jelent, ami nem is rossz arány."
Helyes táplálkozás nélkül nem megy
Egészséges táplálkozás nélkül persze aligha lehet értelme az ilyen kezdeményezéseknek. A munkavállalóknak és a cégeknek így célszerű ezt a szempontot is figyelembe vennie, ha érzékelhető változást szeretnének - ám ehhez arra is szükség van, hogy az egészséges életmód kellékei is szem előtt legyenek. "Célszerű az irodákban, jól látható helyeken műanyag ásványvizes ballonokat kihelyezni - de az is hatékony, ha a közös étkezdébe - ha van ilyen - vagy a tárgyalóba gyümölcstálat helyezünk ki inkább a nassolnivalók helyett"- ad tippet Zentai Andrea, az Országos Élelmezésügyi és Táplálkozástudományi Intézet dietetikusa.
A dolgozónak is akarnia kell
A Coca Cola hat évvel ezelőtt indította útjára aTestébresztő Programot. Olyan sportolásra ösztönző szabadidős programokat támogat - például a Női Mozgásfesztivált, a Tárt Kapus Létesítmények programot - amelyeken nemcsak a cég dolgozói, hanem más cégek munkatársai és a pusztán sportolni vágyó nagyközönség tagjai is minden további nélkül részt vehetnek, edzhetnek, közösen tornázhatnak. Az akciók eddig sikeresek voltak. Pogány Éda, a cég PR-menedzsere hozzátette, az egészséges életmód kialakításánál kettőn áll a vásár. Hiába ugyanis a tudatos céges tervezés és az ösztönző programok, ha a munkavállaló nem érzi magát felelősnek saját egészségügyi állapotáért. "A munkavállalóknak is át kell érezniük annak a felelősségét, hogy az egészségük megőrzése és erőnlétük fejlesztése igazából saját érdekük"- tette hozzá.
Tornatermet építtetett a Mars Bokroson
A Mars Magyarország épp ezért egy 1000 lelket számláló csongrádi településen, Bokroson építtetett tornatermet - a létesítményt a település lakossága a cég dolgozóival közösen használhatja sportolás céljából.
Takács Gabriella, 2011. november 29.