Marketingesből csokivállalkozó

2019. 01. 01.

Nyolc évet dolgozott egy multinál marketing menedzserként, ám két évvel ezelőtt a válság áldozata lett, elveszítette állását. Próbált munkát keresni, de nem járt sikerrel. Mészáros Gábor végül úgy döntött, saját vállalkozást alapít. ChocoMe néven csokoládémanufaktúrát hozott létre: kézzel gyártott, gyümölcsdarabkákkal és fűszerkülönlegességekkel meghintett csokoládét árul. Hogy mi sikerének a titka? A csokoládé iránti "szerelem," a delikátboltban végzett diákmunka és a multis tapasztalat. Portré egy fiatal vállalkozóról.

Marketingesből csokivállalkozó

Nyolc évet húzott le a marketingben


Mészáros Gábor két évvel ezelőtt még egy nagy sörgyártó vállalat trade marketing menedzsere volt. Aztán jött a válság és vele együtt a drasztikus elbocsátási hullám-amely Gábor munkahelyét sem kímélte. "Akkortájt, amikor elküldtek a cégtől, nagyjából 315 forint körül járhatott az euró árfolyama, rengeteg embert bocsátottak el mindenhonnan "- segít a történet időbeni tájolásában. Az elbocsátás fő indoka - mint sok más esetben - nálam is az átszervezés volt. Ez akkor azért nem érintett túl jól."


Alig volt állásajánlat


Az elbocsátás után nehéz idők jártak. Gábor autóbalesetet szenvedett, ezt követően több hónapig lábadozott. A felépülését követő nyarat igyekezett feltöltődéssel, pihenéssel tölteni. Állást keresni csak ezután kezdett el, kevés sikerrel. "Akkoriban még állásajánlatot sem volt egyszerű találni, mert alig hirdettek a cégek. Jobbára személyzeti tanácsadó cégekhez küldtem CV- t. Később megpályáztam néhány állást - pár interjúra be is hívtak. Ugyanakkor az interjúkon folyamatosan úgy éreztem, hogy egyik sem álommunka - nem igazán nekem valók."


Ha nincs állás, csinálj magadnak!


Mészáros Gábort ebben az időszakban kezdte el komolyabban foglalkoztatni a saját vállalkozás alapításának gondolata. Legalább négy-öt ötlet is felmerült benne, míg végül, hosszas gondolkodás és alapos mérlegelés után tette le voksát a csokoládégyártás mellett. "A gasztronómiát mindig nagyon szerettem. Érdekeltek az különlegességek, a kifinomult ízek. Eszembe jutott, hogy gyümölccsel, egyéb finomságokkal, kiegészítőkkel megszórva milyen különleges csokoládét kapnánk végeredményként - és ha egy pizzára kedvem szerint választhatok feltéteket, akkor miért pont a csokoládéra ne?"


Már gyermekként belekóstolt...


Szülei a kezetektől fogva támogatták mind lelkileg, mind anyagilag. Nem véletlenül. Ők hosszú évekig üzemeltettek delicatesse boltot, ahol már kisgyermekként megkedvelhette a kulináris ínyencségeket. A boltban ráadásul az adott korszakban igen márkásnak számító édességeket (pl. Lindt csokoládék) is "első kézből tesztelhette le." "Kisgyermekként rengeteg időt töltöttem az üzletben. Szinte minden nyáron-amikor az osztálytársaim többsége valahol a Balaton partján üdült - én besegítettem a szüleimnek a boltban, és nagyon szerettem ezt csinálni." A későbbi cégvezetőnek a siker érdekében persze a csokoládégyártás fortélyaiban is el kellett mélyednie, hogy tulajdonosként egyben hivatásos chocolatier (csokolédékészítő) is legyen. Így aztán elvégezte a szakmai berkekben csúcskategóriásnak számító belga Barry Callebaut cég csokoládéakadémiáját.


Három éven belül megtérülhet


Az induláshoz a szülői pénz mellé bankhitelt vett fel és saját megtakarításait is befektette a csokoládémanufaktúrába. És bár konkrét összeget nem kívánt megnevezni, annyit azért elárult, hogy megközelítőleg egy színvonalasabb lakás ára fekszik jelenleg az üzletben és az üzemben. Amely - ha az üzletmenet továbbra is ideális mederben folyik majd - akár három éven belül meg is térülhet. A sikert jelzi, a legutóbbi karácsonyi csúcsidőszakban az összes teljesíthető megrendelést már december 9-ig felvették.


Amit a multis múlt adott


A cégtulajdonos egyértelműen úgy érzi, hogy látványos sikereihez a multinacionális vállalati közegben eltöltött közel 8 éves trade marketing tapasztalat is nagyban hozzájárult. "A multinál elsajátíthattam, miként működik egy projekt, hogyan kell hatékonyan előkészíteni, mit kell tenni folyamatában, hogy kell jól lezárni majd elkezdeni a következőt. Emellett itt tanultam meg többek közt a webdesignerek és a csomagolástervezés szakzsargonjait, a kommunikációt a céges partnerekkel, a szállítókkal, valamint a folyamatok hatékony szervezését. Emellett rengeteg olyan részleg munkájára nyílt rálátásom, amelyeket most saját magam, egy személyben végzek el. " A sörcégnél ráadásul valóban remek volt a munkahelyi csapat, a fizetés, a juttatások. "Ha nem bocsátanak el, valószínűleg még mindig ott dolgoznék." Persze, utólag már nem bánja a történteket.


Így lehet bekerülni


A feladatok oroszlánrésze egyébként most is Mészáros Gáborra hárul. Igaz, folyamatosan bővül a létszám. Adminisztratív munkatársa már van - emellett a manufaktúrában a csokoládékészítést maroknyi, "vérprofi" szakemberekből álló, lelkes csapat végzi. Akiket nem is volt könnyű felkutatni. "Először mindenki önéletrajzot küld. Ezután személyes elbeszélgetésen vesznek részt, majd egy próbanapon mérettetnek meg. De nem könnyű olyan munkaerőt találni, aki valóban jól ért a csokoládékészítéshez. Általában ötvenből kettő felel meg ténylegesen, és tud például temperálni, ismeri a tej, az ét-, vagy a fehércsokoládé olvadáspontját." A toborzást a tulajdonos nem is bízza a véletlenre. "Többnyire személyes ajánlás útján lehet bekerülni a csapatba - de van olyan dolgozó, korábbi diák, akit a Gundel Károly Vendéglátó-ipari és Idegenforgalmi Középiskolából hívtam - az igazgató ajánlására." Kulisszatitokként elárulja, egyáltalán nincs könnyű helyzetben: a hozzáértő csokoládégyártó szakembereket már-már nagyítóval kell megkeresni és lassan már klasszikus fejvadász eszközökkel lehet csak elcsábítani.


A jövő útja a cég számára a további bővülés. Mindenesetre jól haladnak: a csokoládékat az egyedi rendeléseket leadó magánszemélyek mellett ma már 50 partnercég - édességboltok, kávézók, virágüzletek, lakásdekorációs boltok - vásárolja rendszeresen.


Takács Gabriella, 2011. február 28.