Kitörés grafikusként - így építsd fel magadat a neten
2019. 01. 01.Szabó Éva grafikus hobbiprojektként kezdett a neten képregényrajzolásba. Négy év alatt csaknem 28 ezer rajongót gyűjtött a Facebookon pusztán idő,-és energiabefektetéssel, szorgalommal és marketingköltségek nélkül. A rajongói igények nyomán hamarosan várható a cégalapítás és a saját webshop. A szorgalmas munka eredményeként kézzelfogható produktumot is mutathat leendő üzleti partnereinek. Ráadásul a projekt a személyes márkaépítéshez is remek.

Szabó Éva (Evu) grafikus az édesapja halála után kezdett jópofa bagolyfigurák skiccelgetésébe - akkor csak búfelejtőként. Az első, kézzel rajzolt és mindössze e-mailben továbbküldözgetett verzióknak még csak a barátok-ismerősök örülhettek. Az elmúlt 4 év folyamán viszont szép lassan megismerhették Sanyi baglyot az internet és a közösségi oldalak látogatói. Miután az ötletgazda Szabó Éva ügyesen lovagolta meg az akkoriban kitörő facebook-hullámot, a grafikus alapvetően csendes, de csattanós-szarkasztikus humorú édesapjáról mintázott figuráját az első időszakban mintegy 3 ezren like-olták. Aztán a rajongók száma fokozatosan növekedésnek indult: így nőtt a rajongótábor először 7 ezerre és tavaly tavaszra 16 ezerre.
27 ezer feletti like-nál jár
Jelenleg 27 ezernél is többen like-olják az oldalt és jobb időszakban akár heti 1000 új like-oló is csatlakozik. Szabó Éva ezt azért is tartja komoly eredménynek, mert mindezt gyakorlatilag marketinges stáb, fizetett like-ok, like-olók és hirdetésekbe való anyagi befektetés nélkül érte el. Emellett folyamatosan jelen van a Twitteren és az Instagramm-on - de blogolással is igyekszik tovább erősíteni a figura imázsát és gyűjtögetni a projekt számára a rajongókat.
A munka mellett eredetileg hobbitevékenységként indult figura hamar kapós lett a rajongók körében: olyannyira, hogy az alkotójához eljutott hírek szerint sok "élelmes" vállalkozó már bele is kezdett a Sanyis ajándéktárgyak gyártásába. Mondani sem kell, hogy az alkotó tudta és beleegyezése nélkül... Szabó Éva így épp a hasonló kellemetlenségek elkerülése végett nemrégiben jogvédetté tétette képregény-figuráját.(Költsége 75 ezer forint.) "Sanyi ma már védett madár, nem tollas a háta - ennek a lépésnek nagyon itt volt már az ideje, de a jövő alapjainak megteremtéséhez is komolyan szükség volt rá." Most már a továbblépést tervezgeti.
Az ajándékboltokat is megcélozza
A közeljövőben várható a projekt cégalapítása és a webshop feltöltése - a zömében 25-35 év közötti, a kicsit intellektuális, kicsit cinikus humorra vevő "törzsközönség" visszajelzései szerint már most is lenne igény a sanyis termékcsaládra. Emellett tervei között szerepel az is, hogy a bölcs baglyos motívumokkal és "beszólásokkal" díszített holmik idővel az ajándékboltokat is meghódíthatják majd. Legmerészebb álma hosszabb távon viszont az lenne, hogy Sanyi bagoly képregényfigurából akár olyan emblematikus hungarikum váljon, mint amilyen például a cseheknél Krtek, a Kisvakond. Jelenleg azzal is foglalkoznak, miként érhetné el Sanyi a nemzetközi piacot: így a jobbára még önkénteskedő csapat jelenleg a figura angolnyelvű oldalán dolgozik.
Szabó Éva tanulmányait a Kaposvári Egyetem Művészeti Karának rajztanár-művelődésszervező szakán végezte. Diplomázása előtt egy évvel rajzot tanított szülővárosában, egy gyömrői általános iskolában - ám most már grafikusként dolgozik, és reméli, Sanyiból idővel főállás lehet.
A grafikus szakmájából adódóan is - rengeteget festegetett, rajzolgatott a "sanyis" korszaka előtt. "Egyfolytában kerestem azt a kifejezésmódot, amelyben a lehető legjobban meg tudom mutatni magam. A látásmódomhoz főként a gyors, humoros, könnyen változtatható technikák állnak közel - így találtam rá a vektorgrafikai programokra is." Ám a kreativitás önmagában még nem elegendő ahhoz, hogy valakiből jó grafikus váljon. Nem elég pusztán jól érteni a programokhoz. Az alapok elsajátításához megkerülhetetlen a művészettörténet, az alkalmazott grafika múltjának ismerete, továbbá a jó ízlés. Emellett az önképzés is szükséges-szerencsére ma már rengeteg online lehetőség áll rendelkezésre.
Tanulságok:
- A személyes márkaépítésnél is nagyon jól jön, ha van egy csak bennünket fémjelző, kreatív szellemi termékünk. Ez akár többet is érhet a szokványos, jólszerkesztett, közösségi oldalas profiloknál
-Utóbbira akkor is szükség van, ha valaki az önkifejezésen túl befektetőt keres bármely ötletéhez. Egy ilyen szellemi terméket -főként konkrét számadatokkal - nekik is be lehet mutatni és nem "lóg a levegőben" az ötletelés
-A hasonló projektekhez rengeteg szorgalom, hosszabb távon megtérülő önálló idő,-és energiabefektetés is szükséges
-Közhely, de igaz: az ötletről első körben a csapatot kell meggyőzni- ha ők hisznek benne, a produktum mások körében is kelendőbb lesz.
Takács Gabriella, 2014. május 26.