Kik idén a legvonzóbb munkaadók?
2019. 01. 01.Csütörtökön ünnepélyes keretek között átadták a "Magyarország Legvonzóbb Munkáltatói" díjakat. Sorozatban ötödször nyert az Audi, az első tízbe csak nagy világcégek kerültek be. A legjobbak sok éve építik a munkaadói márkájukat, a facebooktól többen még tartanak. Mit tesznek a cégek a tehetségek megszerzéséért? És mit akarnak az álláskeresők?

"Nem gondoljuk azt, hogy ’cool’-ok vagyunk, de jó azt látni, hogy valakik ezt gondolják." A díjátadó est mondata Mike Nixon, a Nestlé Hungária Kft. ügyvezetőjétől származik, aki ezzel a közhely- és PR-mentes üzenettel vette át az Aon Hewitt tanácsadócég díját: a svájci székhelyű élelmiszeripari multi ötödik helyen végzett a legvonzóbb munkáltatók versenyében, és jól vizsgázott a helyszínen: nem csupán a piacvezetőként is szerénységet sugárzó mondat miatt, hanem mert a legmagasabb szinten képviseltette magát.
Nagy meglepetés nem történt az idei versengésben. Az Audi sorozatban ötödször nyerte a versenyt (fotónkon a cég képviselője veszi át a díjat), mögé zárkózott a konkurens Mercedes-Benz, dobogós lett a magyar olajmulti, a MOL, majd ismert informatikai és FMCG-óriások következnek. Az eredmény 14 ezer munkavállaló - ebből 4200 pályakezdő és 9800 tapasztalt alkalmazott - válaszai alapján állt össze, amelyen összesen 243 vállalat került nagyító alá. A végeredményben nagy szerepet játszott a brand ismertsége (akiről nem tud a pályakezdő/munkavállalü, azt nem említi vonzóként), így ebben a versengésben a kis- és középvállalkozások - bármennyire is vonzó cégek belülről - eleve esélytelenül indultak.
Íme a top 10
1. Audi Hungaria
2. Mercedes Benz
3. MOL
4. Microsoft
5. Nestlé
6. Coca-Cola
7. Bosch
8. Richter
9. Ikea
10. IBM és a L’Oreal
Félnek a cégek a közösségi médiától
Miért is fontos a munkaadói márka építése? Hát persze, a legjobb álláskeresők megszerzése és megtartása miatt. Az ebben élen járók ezt legalább tíz éve kezdték el és következetesen építik. Hogy milyen eszközökkel? Veres Rita az Aon Hewitt ügyvezetője elmondta, a leggyakoribb a céges karrieroldal, az állásbörzéken, állásportálokon, egyetemi karriernapokon való jelenlét. Nyugat-Európával ellentétben nálunk egyelőre kevesen mernek a közösségi médiára és a vírusmarketingre építeni.
Részint azért, mert nem értenek hozzá, részint mert veszélyes műfajnak érzik. Rövid mustra után kiderül, hogy a facebookon a top helyen végzett 11 cég közül csupán az Audinak, a Microsoftnak, az IBM-nek és a L’Orealnak van több ezer lájkolót vonzó közönsége, kifejezetten karrierre pedig csak az Audi készített oldalt, amely most 6 ezer lájkolónál tart.
Pedig a kommunikáció felgyorsult, a munkaadók egyre kevésbé képesek kontrollálni a tőlük kikerülő információkat. Még akkor is, ha közösségi médiás szabályzatot alkotnak, a vélemények özönlenek róluk facebook-posztokban, blogbejegyzésekben, névtelen kommentekben. Aki sikeres akar lenni ezen a területen, alkalmazkodnia kell az új technológiához erre szabott üzenetekkel és interakcióval.
Nem elég a csomagolás
Emellett persze lehet bármilyen szép a csomagolás, a legfontosabb a tartalom, azaz milyen is egy cég belülről. A cégek legfontosabb "márkanagykövetei" ugyanis maguk a munkavállalók, akik ügyfelekkel tárgyalva, ismerősi körben vagy éppen névtelenül kommentelve viszik a munkaadó jó vagy rossz hírét. Sőt a facebookon már van olyan oldal (Feketelista Álláskeresőknek), ahol a megbízhatatlan cégekről kerülnek fel adatok egyéni "élmények" alapján. (Itt tekinthető meg).
Mit akarnak az álláskeresők?
A 14 ezer álláskeresői/munkavállalói válasz elemzéséből kiderül, hogy a nőknél hangsúlyosabb a vezetés emberközpontúsága, a munka-magánélet egyensúlya és a munkahely megközelíthetősége, míg a férfiak jobban figyelembe veszik a vállalat sikerességét, innovativitását, a szakmai fejlődési lehetőséget, a vezetői szintre jutás esélyét.
Nem számít meglepetésnek, hogy a pályakezdők elsősorban egyetemi állásbörzéken, intézményük karrierirodáján, céglátogatásokon mérik fel a munkaadókat, míg a tapasztaltak az interneten - például állásportálokon vagy a médiában talált információk alapján alakítják ki véleményüket a munkaadóról.
Szintén nincs változás az ideális munkahely jellemzőiben: Legfontosabb az anyagi-erkölcsi elismerés, amit a munkálató stabilitása követ és csak ezután jön a munkahelyi légkör. Diplomásoknál fontosabb az előrelépési lehetőség, a nemzetközi háttér, kevéssé lényeges a munkahely megközelíthetősége.
Álláskeresésben a legmagabiztosabbak az informatikusok, akiket a mérnökök és a vegyészek követnek. A vendéglátásban, a kereskedelemben, az oktatásban, az adminisztratív munkakörökben kifejezetten tartanak a munkavállalók az álláskereséstől.
Az informatikusok kérik a legtöbbet
A legtöbbet az informatikus álláskeresők kérik, havi nettó 293 000 forintot, őket az üzleti tanácsadók és a mérnökök követik. A jogászok és a pénzügyesek 235 ezer forintot kérnek, majd a marketingesek, a beszerzők (213 ezer forint) és az újságírók (198 ezer forint) következnek. A 25 év alatti diplomások átlagosan 173 ezer forintot kérnek, ami az Aon Hewitt kutatói szerint a reálisnál magasabb elvárás.
Karácsony Zoltán, 2013. március 7.