Ki lehet sikeres az újságírói szakmában?

2019. 01. 01.

A szakmai képzés és az oktatási intézmények jelenleg válságos helyzetben vannak. mesterképzés igazából nincs. A tananyagok is elavultak, miközben a korszerű ismereteknek leginkább a huszonévesek vannak igazából tudatában a területen. A kulcsfontosságú készségek közül pedig az íráskészség visszaszorult egészen a 4. helyig. Emellett az is kiderült: a kreatív tervezés minden egyes mozzanatát önállóan menedzselni tudó, enterpreneur újságíróké a jövő - derült ki a hazai médiaképzésekről és az újságírás helyzetéről a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE) kerekasztal-beszélgetésén.

Ki lehet sikeres az újságírói szakmában?

Beszédes adat például, hogy az MTE által szorgalmazott szakmai felmérésben felkeresett 37 intézmény közül - az egyetemek és főiskolák mellett az OKJ-s képzéseket is beleértve - mindössze 16 válaszolt érdemben a szakma helyzetét boncolgató kérdésekre. A válaszadást visszautasítókat az adatgyűjtés során átfutva már az a benyomás alakult ki, hogy a képzések leépülőben vagy épp megszűnőfélben vannak...Mindez a képzések iránt csökkenő érdeklődéssel is magyarázható. Tavaly például a korábbi létszám egynegyede jelentkezett a kommunikáció-szakokra. Bár ebben az emeltszintű felvételi-érettségi követelmények és az államilag finanszírozott szakok számának csökkentése is szerepet játszhat, a visszaesést sokan még csak átmenetinek tartják.

Nincs igazi szakosodás

A szakmabeliek mindemellett komoly kihívásnak tartják, hogy jelenleg nincs valódi mesterképzés a területen. A felsőoktatásban elérhető kommunikációs képzésekben gyakorlatilag nem különülnek el a médiaiparágon belüli szakterületek. Így nem válik el egymástól a "media studies" és a "journalism school"-mindezt annak ellenére, hogy az ilyen intézményekbe jelentkezők oroszlánrésze leginkább újságírónak készül, ugyanakkor egyetemi (MA) szinten sincs lehetőség a szakma elsajátítására. Ám az oktatói gárda is komoly kihívásokkal küszködik. Horváth János, a Független Médiaközpont kuratóriumi elnöke kifejtette: bár az oktatóknak felsőfokú végzettségre van szükségük, "de amire ma valóban szükség van a szakmában, azt nem a professzorok, hanem a huszonévesek hordozzák." Szemléltetésként megjegyezte: még saját, tizenhárom éve írt tankönyve is „úgy elavult, hogy már nem lehet belőle tanítani”.

OKJ: kevés a tanuló

A területen még működő OKJ-s képzések - a viszonylag kevés hallgató miatt - nem befolyásolják jelentősen a piacot. Ám a képzések közti minőségi különbségek hatalmasak lehetnek: míg a színvonalasabbak a nevesebb egyetemek képzéseivel vetekednek, a gyengébbek már-már súrolják a szélhámosság határát.

Szalai Zoltán, a Mathias Corvinus Collegium ügyvezetője már arra hívta fel a figyelmet: amerikai mintára egyre inkább úgynevezett entrepreneur újságírókra - azaz a cikkírás folyamatát egészen a téma kiválasztásától a technikai kivitelezésig kreatívan, önállóan megoldó szakemberekre - lenne a leginkább szükség a jövőben.

Nyelvtudás, informatikai tudás, jogosítvány

Zöldi László újságíró, sajtótörténész viszont rendre úgy tapasztalja - de szakmai felmérések során is azzal szembesült - hogy újságíróként a jó íráskészség ma mindössze a 4. legfontosabb szakmai szempont. A nyelvtudás, az alkalmazott IT-s ismeretek és az autóvezetés mára megelőzik az elvárások listáján. "A gyakorlatban sokszor egészen mások az elvárások, mint amit hagyományosan gondolnánk"-összegzett végül.


2014. december 4.