Kerékpárral a munkahelyre!
2019. 01. 01.A BKV sztrájkok idején dolgozók százai pattantak biciklire, hogy időben a munkahelyükre érjenek. Az egyszeri alkalmat sokan szívesen megismételnék, mégsem teszik. A munkahelyre biciklizéshez ugyanis nem csupán kerékpár és akarat szükséges, hanem egy sor más feltétel, aminek teljesítése nagyrészt a munkaadótól függ."Ahhoz, hogy a dolgozók biztonságban elhelyezhessék kerékpárjukat, a cégnek rendelkeznie kell egy lehetőleg zárt biciklitárolóval. Emellett jó, ha van zuhanyzó és öltöző is, ahol adott esetben átöltözhetnek" állítja László János, a Kerékpáros Klub elnöke. Erre azonban nem minden esetben van szükség. "Én például öltönyben biciklizek, és mivel nyugodt tempóban teszem meg a távot, így lezuhanyoznom nem kell. Ugyanezen okból a ruhám sem szenved károkat" - teszi hozzá. Ülő munkát végzőknek előnyös

A székesfehérvári Alcoa Köfémnél szintén a dolgozók rendelkezésére áll egy fedett tároló, ahol mintegy 150 kerékpár fél el. A munkatársak ruháikat zuhanyzás után zárható szekrényben helyezhetik el. A vállalat emellett pénzügyi támogatást is nyújtott egy helyi, 51 kilométeres kerékpárút kiépítéséhez. "Évente rendezünk biciklisbemutatót, és a Critical Mass-on is részt veszünk" - mondta el Sas Erika, a cég kommunikációs vezetője.
A vezetői példa ragadós
A kerékpáros bejárás elterjedéséhez nagyban hozzá tudnának járulni a vezetők. Nagy a húzóerő, ha ők is inkább biciklivel közlekednek a céges autó helyett. "A tapasztalatok azt mutatják: ekkor több munkatárs dönt a bicajozás mellett" - jegyzi meg László János.
Természetesen az utak kerékpáros-barátabb kialakítása is segítene. László János elmondta, a tévhittel ellentétben a biztonságos közlekedéshez nem kellene minden egyes utcában önálló kerékpárutat kiépíteni. A keskeny utcákban például elegendő lenne felfesteni olyan piktogramokat, amelyek jelzik az autósoknak: biciklisek is járnak errefelé. Tapasztalatok mutatják, hogy ez hatásos védelmet jelent. A többsávos utakon - mint például az Üllői út - már nem ilyen egyszerű a helyzet. Ott az út szélén helyet kapó kerékpársáv lenne az ideális megoldás. Számos országban a buszsávot is használhatják a biciklisek, ez is bizonyára nagyot lendítene a lelkesedésen.
Jelzés értékű állami akció
Inkább jelzésértékű akciónak tekinthető a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium napokban meghirdetett programja. A "Bringázz a munkába" akció keretében ajándékokat nyerhetnek azok, akik április 22.-és május 31. között legalább tíz alkalommal kerékpáron jutnak el munkahelyükre.
"Ami nehézséget jelent viszont a városi kerékpározásnál, az utak rossz minősége. Sokszor inkább a járdán hajtok, még az is biztonságosabb, mint maga az úttest. A másik probléma, hogy számos bicikliző nem visel fényvisszaverő eszközt, aminek következtében az autósok nem veszik észre őket. Ez pedig több, mint balesetveszélyes" - jegyzi meg Tóth Kata.
Oroszi Babett