Karrier multis szolgáltató központban - kiket keresnek?

2019. 01. 01.

Az utóbbi tíz évben több tucat multinacionális ügyfélszolgálati központ költözött Magyarországra. Ide többnyire legalább két idegen nyelven beszélő diplomásokat keresnek a munkaadók. Kik most a legkeresettebbek? Mennyire könnyű vagy nehéz munkaerőt találni a cégeknek? Erről is beszélgettünk Suhajda Attilával, a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing elnökével.

Karrier multis szolgáltató központban - kiket keresnek?

Az álláspiac most is szép számmal kínálja az bsc-s/ssc-s pozíciókat. Csak nálunk, a Monster.hu-n például 122 hasonló nyitott pozícióra lehet pályázni jelenleg. Országos vonatkozásban hány cégnél találhatják meg az álláskeresők ezeket a munkaköröket?

Suhajda Attila: Magyarországon jelenleg közel 50 üzleti szolgáltató központ működik, amelyek 25-30 ezer főt foglalkoztatnak és a tervek szerint mintegy 20%-os növekedéssel számolnak az elkövetkezendő években. Ám a felsorolásban csak a bsc-k üzleti folyamatok háttértámogatását szolgáló pozíciói szerepelnek, a call centerek ügyfélszolgálati munkakörei már nem. Őket is beleszámítva már nagyjából 40 ezres munkavállalói létszámról beszélhetünk.)


ssc



Az üzleti szolgáltató központok pályázóival szemben támasztott legfőbb követelmény a felsőfok közelében járó angoltudás - és további 1 nyelv hasonló, de legalább középszintű ismerete. Jelenleg melyik "második nyelv" jelent szinte biztos sikert a pályázásnál?

- Égető hiány van a piacon az angol mellett németül vagy franciául kiválóan beszélő jelentkezőkből. Nem a nyelvvizsga számít, hanem a valós, napi munka során hatékonyan alkalmazható tudásra van szükség. A gyakran emlegetett skandináv - dán, norvég, finn, svéd- vagy szláv - orosz, lengyel, szerb, stb. - nyelveket most azért hagynám ki a felsorolásból, mert ritkák, arányaiban mégis lényegesen kevesebb pozíció szól az ezeket jól beszélőknek. Németül vagy franciául tudó jelöltet találni már komoly kihívás. Már csak azért is, mert e két nyelvet beszélők külföldre távozását nagyon érzeni a munkaerő-kereséseken. Arról nem is beszélve, hogy mennyire hátráltatja ez a minőségi talent pool (tehetségbázis) folyamatos feltöltését a cégeknél. Nyelvtudásban egyébként is fejlődnie kellene a hazai munkavállalóknak. Az Eurostat idegennyelv-tudást felmérő kutatásában sereghajtók - azaz a rangsorban hátulról a negyedikek - vagyunk.

Valóban gyakori HR-es panasz, hogy olyan nehéz rátalálni az üzleti szolgáltató központok legjobb pályázóira, mint a tűre a szénakazalban. De mennyi időbe telik mindez?

- Tényleg nem könnyű a feladat. Hogy mennyire nem, erről konkrét statisztikánk is van. Míg például 2012-ben és 2013-ban 30, illetve 45 nap kellett a minden szempontból megfelelő munkatárs megtalálásához, addig ma már 56 nap is szükséges lehet ugyanehhez. Ez egyébként a cégek folyamatosan növekedő követelményszintjével is magyarázható.

Mennyiben változtak a cégek elvárásai?

ssc



- Egyre nagyobb a hangsúly a pályázók nyelvtudása mellett a szakmai diplomákon. Míg korábban jellemzőbb volt, hogy a szolgáltató központok kapva kaptak a nyelveket kiválóan beszélő bölcsészeken, ez ma már egyre kevésbé van így. A közgazdászi, pénzügyi, jogi, IT-s vagy épp mérnöki diplomák viszont egyre nagyobb előnyt élveznek a pályázásnál. A cégek emellett a munkavállalói kompetenciákat is egyre komolyabban veszik. Ám a tapasztalatok szerint sok munkavállalónál komoly problémát jelent az összeszedettség, a precizitás, a kötelességtudat, továbbá a munkahelyi hierarchiaszintek ismeretének hiánya. A szolgáltató központok valóban európai munkakörnyezetet kínálnak, de ehhez a munkavállalóknak is fel kell zárkózniuk.

Ebben viszont a megfelelő tréningek segíthetnek. Mi például a munkaügyi központokkal együttműködve nemrég vettünk részt egy 300 órás, Nemzetközi Szolgáltatási Kompetenciák tréningen. A tapasztalatok erről pozitívak. A vizsgával záruló, legalább érettségit és angoltudást igénylő tréning 75 résztvevőjének kétharmada sikerrel vette az akadályokat és elkelt a munkaerőpiacon.

A hazai álláskeresők egy részében mégis makacsul tartja magát a feltételezés: a szolgáltató központok idegennyelvű állásajánlatai zömében a nálunk élő külföldieknek szólnak...

- Ez nem felel meg a valóságnak. Mindössze a munkavállalók 5-10%-át szerződtetik a Magyarországon élő külföldiek köréből.

Végezetül egy kérdés, ami elől a cégek rendszerint bujkálnának, ám az álláskeresőket a leginkább foglalkoztatja. Mennyit lehet ezekben a munkakörökben keresni havonta?

- A bérezés a szektorban havi bruttó 250 ezer forintról indul - és általában 2-3 sikeres interjúkört követően tudhatják magukat a kiszemelt cég csapatában a pályázók.

Takács Gabriella, 2014. november 6.