Így mérjük fel a hirdető céget
2019. 01. 01.„Világszínvonalú”, „piacvezető”, „nemzetközi hátterű”, „innovatív”. Csak úgy hemzsegnek az álláshirdetésekben olyan megfogalmazások, amelyekben a cégek fényezik magukat. Céljuk, hogy a nyilvánosság előtt a legjobb színben tűnjenek fel (a hirdetés PR-eszköz is) és a legjobb álláskeresőket csábítsák magukhoz. Munkanélküliként kisebb, váltás esetén már nagy kockázatot vállalunk, ha nem nézünk utána annak, mennyire komoly a cég. Miként mérhető fel az, hogy mennyire igazak az állítások?

El is várják, hogy készüljünk
Könnyebb a dolgunk, ha a hirdetésben szerepel a cég neve. „Rá kell szánni az időt, hogy megismerjünk egy munkáltatót” – vallja Pálfay Erzsébet karrier-tanácsadó. „Ha publikus a hirdető cég neve, akkor a munkaadó el is várja, hogy a pályázó utánanézzen a cégnek. Nem csak emiatt, hanem a saját érdekünkben is fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy milyen a cég terméke, kik a versenytársak, milyen a tulajdonosi háttere, a nemzetközi szereplése, esetleg milyen leányvállalatai vannak, mit kommunikálnak önmagukról” – sorolja a szempontokat Pálfay Erzsébet.
A díjakkal csak óvatosan
Információkért a cég weblapja áll legfőképpen rendelkezésre, majd ezután jöhet a „Google-keresés”. „Minél komolyabb egy szervezet, annál több információt kommunikál magáról a honlapján. Általában feltüntetik a főbb referenciáikat, nyilatkoznak a társadalmi felelősségvállalásra vonatkozó irányelveikről, a vállalat filozófiájáról, gyakran olvashatunk a tulajdonosi körről is, akár üzleti eredményeket, beszámolót. Ha ez mind megtalálható, akkor már nem járunk rossz helyen. Szintén jó jel, ha a cég korábban valamilyen elismerésben, üzleti díjban részesült a dolgozókra vonatkozólag - például Legjobb munkahely, Családbarát- Anyabarát munkahely díjak. Nem is annyira az elnyert cím a fontos – a szkeptikusok szerint ez nem biztos, hogy mindig tökéletesen fedi a valóságot -, mint inkább az erre való törekvés és igény, ami pozitívumnak számít” – teszi hozzá Pálfay Erzsébet.
„A Google keresőprogram futtatása abban segít, hogy megtudjuk mit írtak korábban az adott cégről, mi minden jelent meg róluk szakmai fórumokon, a különböző médiumokban. Szintén fontos hogy találjunk valakit, aki a vállalat jelenlegi vagy korábbi dolgozója. Tőle sok mindent megtudhatunk a cég mindennapjairól. Ha tudjuk ki a potenciális felettesünk, érdemes utánanézni a közösségi portálokon, de az ott talált információkat csak fenntartásokkal szabad kezelni, nem szabad, hogy ezek nagyobb hatást gyakoroljanak ránk a személyes benyomásnál” – javasolja a karrier-tanácsadó.
További benyomások alakulnak ki a munkaadóról a pályázat beadása után. Mikor jelez vissza? Mennyire igényesek a kommunikációban? Hogyan történik a behívás állásinterjúra?
Ami állásinterjún megtudható
Ha meghívót kapunk egy személyes elbeszélgetésre, már a belépéstől figyeljünk minden apró jelre. Különösen a hölgyek jók abban, hogy kis tárgyak, apró részletek alapján gyorsan összerakjanak egy képet magukban a vállalatról. Már maga az épület, az eszközök, az ergonómia is árulkodik a helyről. Hallottam olyan cégről, ahol a férfi vezető megtiltotta, hogy bármilyen növény legyen az irodában, pedig egy szürke irodában a növények nem csak oxigént, hanem életet és színfoltot is jelentenek, ennek hiányát azonnal ki lehet szúrni. Ha ott van a fénykép a családról, a kutyáról, a kis terítő, vagy a bögre az asztalokon, akkor egyértelmű, hogy a dolgozóknak van lehetőségük a saját privát szférájuk kialakítására a munkahelyükön és nincsenek túlszabályozva. Fontos még a székek pozíciója, ez árulkodhat arról, hogy a dolgozók között van-e folyamatos szemkontaktus, vagy esetleg háttal ülnek egymásnak és nem is akarnak tudni egymásról. A kiválasztási procedúra menetéből és kiforrottságából is sokat megtudhatunk a munkáltatóról. Az egyik legfontosabb, hogyan fogadnak. Egy komoly cég nem váratja meg a jelöltjeit és ügyel arra, hogy azok ne találkozzanak egymással.
Túlóra és család: a kényes kérdések
Álláskeresőként nem tanácsos az interjún felhozni a túlóra- és a "családi tervek" témakörét. Ezekre könnyen következtethetünk a nekünk feltett kérdésekből is – mondja Pálfay Erzsébet. „Ha ez egy cégnek fontos, akkor jó eséllyel meg fogják kérdezni, hogy zavarná-e a jelöltet, ha egyszer-egyszer bent kellene maradni a munkaidőn túl is. Ebből sejthető, hogy a túlóra mindennaposnak számít a cég életében. Ugyanígy, ha már az interjún feszegetik a nők családi állapotára vonatkozó kérdéseket, akkor biztosak lehetünk benne, hogy nem egy családbarát munkahellyel állunk szemben. Ha mindezek a kérdések fel sem merülnek a munkáltatói oldalról, akkor feltételezhetjük, hogy nem lesz ebből probléma. A cégnek sem érdeke, hogy olyan dolgozót vegyen fel, aki két hónap múlva felmond, mert rájön, hogy nem egészen ezt várta” – ad útravalót a karrier-tanácsadó.
Dorofejev Tamara, 2010. október 19.