Így készüljünk az állásbörzére Útravaló állásfórumokra indulóknak

2019. 01. 01.

A következő két hét az állásbörzék időszaka, hiszen szerdán-csütörtökön a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME), november 3-án a Veszprémi Egyetem, november 9-10-én pedig a Közgáz - hivatalos nevén a Budapesti Corvinus Egyetem - ad otthont állásfórumnak. A börzék hasznáról és a felkészülésről kérdeztük Hajdú Csongort, a BME Karrier Irodájának vezetőjét.Miért érdemes állásbörzére kilátogatni? Az Internet adta lehetőségeket kihasználva már minden cégről lehet információt gyűjteni.

Így készüljünk az állásbörzére Útravaló állásfórumokra indulóknak
Az állásbörzén számos cég képviselőivel lehet közvetlen kapcsolatot teremteni, a vállalatról megjelenő információkat egy személyes beszélgetés keretében elhangzottakkal kiegészíteni. A börze azon ritka alkalmak egyike, amikor a kiszemelt céggel kapcsolatos összes kérdésére választ kaphat az ide látogató, és pozitív személyes benyomást gyakorolhat a vállalat képviselőire.
A börzék egyik nagy előnye éppen az, hogy a leendő feladatoktól a karrierlehetőségig mindent megkérdezhetünk a cég képviselőjétől. A stand berendezéséből, az információs anyagokból, a vállalat képviselőjének hozzáállásából mind-mind fontos következtetéseket vonhatunk le.


Hogyan készüljenek az álláskeresők az állásbörzékre?



Fontos az információgyűjtés, a kiállító cégek listájának áttekintése a cégkatalógusból vagy az állásbörze honlapjáról. Szerencsés esetben ezután következik a felkeresendő cégek körének összeállítása. Sajnos ezt a lépést nagyon sok álláskereső kihagyja. Lehetetlen a rendezvény ideje alatt az összes standot felkeresni, a látogatók nem koncentrálják a figyelmüket és az idejüket azokra a cégekre, ahová eséllyel pályázhatnak. A szelektálás után e cégekről és a nyitott pozíciókról tanácsos minél több információt gyűjteni. Az Állásbörze honlapján minden cégnek van egy bemutatkozó oldala, ahonnan linkek mutatnak a vállalat honlapjára. Ha az utóbbit is átnézi a pályázó, nagyon jó benyomást tehet felkészültségével a vállalat képviselőjére.


Általános vagy cégre szabott önéletrajzot vigyenek a hallgatók az állásbörzére?



Ha tudjuk, hogy mely cégeket célozzuk meg, akkor a céghez és a pozícióhoz szabott CV-t kell készíteni. Emellett érdemes általános, amerikai típusút is írni, mert előfordulhat, hogy a helyszínen találunk olyan céget, ahová jelentkeznénk. Az önéletrajz megírásakor ügyeljünk arra, hogy áttekinthető legyen, mert a HR-esek átlagban 30-60 másodpercet szánnak egy-egy önéletrajz áttanulmányozására.


Elvárás a kísérőlevél?



Nem. A rendezvény látogatóinak többsége nem is hoz magával kísérőlevelet. Ha azonban tudjuk, hogy hová szeretnénk jelentkezni, pályázatunkhoz csatolhatunk rövid motivációs levelet. Ezzel is kitűnhetünk a több száz, hozzánk hasonlóan a kiszemelt céghez pályázó "versenytársunk" közül.
Ha a rendezvény után, e-mail-en küldjük el jelentkezésünket, mindenképpen ajánlott a motivációs levél.


Számít az állásbörzén a személyes benyomás? Ha szimpatikus jelölttel beszél a cég képviselője, megjegyzi?



Sok függ attól, hogy ki képviseli a céget. Előfordul, hogy készülnek széljegyzetek, főleg ha a szakmai vezető jön el, és speciális szaktudással keres jelölteket. A multinacionális vállalatoktól legtöbbször a HR-osztály munkatársai jönnek. Velük a mérnökjelöltek általában az elvégzendő feladatok szakmai kihívásait nem tudják megbeszélni, ráadásul a multik standjainál hatalmas tömeg szokott lenni, itt az is sikernek számít, ha 10 percet ránk szán a cég képviselője.


Milyen attitűddel érdemes egy-egy standhoz odamenni?



A határozott hozzáállás, az érdeklődés mindenképpen előny. Ügyelni kell azonban arra, hogy ne legyünk tolakodóak. Nagyon pozitív benyomást tehetünk a potenciális munkaadónkra, ha olyan, a leendő munkával vagy a vállalattal kapcsolatos kérdéseket teszünk fel, amelyekre a cégkatalógusban vagy az interneten nem találunk választ. Nem nyerő az az álláskereső, akinek egyetlen kérdése a kezdő fizetésre vonatkozik.


Milyen visszajelzések érkeztek a cégek részéről. Milyenek voltak a korábbi évek érdeklődői?



Bár folyamatosan fejlődik, még mindig nem elégedettek a kiállítóink a munkavállalók aktivitásával, felkészültségével és nyelvtudásával. Az elméleti szakmai ismereteik nagyon magas szintűek, a határozott fellépést, önérvényesítő képességet még gyakorolniuk kell. A mérnökök amúgy is köztudottan visszahúzódóbbak, keveset kérdeznek, az újdonságok iránti fogékonyságuk egy ilyen rendezvényen nem nyilvánul meg eléggé.


Számít-e, hogy ki hogyan öltözik fel?



Az öltözék nem elsődleges szempont, mivel a kiválasztás csak a börze után kezdődik, a szolid elegancia viszont ajánlott. Nem kell öltönyben, nyakkendőben megjelenni, a bakancsot, szakadt farmert vagy a kinyúlt pólót viszont hagyjuk egy másik napra.


Miben változtak a börzék az utóbbi években? Egyre több az állásajánlat vagy egyre inkább a bemutatkozás számít?



Az Állásbörzén megjelenő vállalatok túlnyomó többségét munkaerő-szükségletének kielégítése motiválja. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a résztvevő cégek számának növekedésével arányosan évről-évre növekszik a betöltésre váró állásajánlatok száma is. Ezen a rendezvényen 3.500, még az idén betöltésre váró pozícióra jelentkezhetnek az állást keresők. Természetesen vannak olyan vállalkozások, akiknek a rendezvény reklámértéke, is számít, sőt, olyanok is, akiknél a reprezentáció az elsődleges szempont, viszont ők vannak kisebbségben.


Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az utóbbiak is azért szeretnék fenntartani magukról a dinamikusan fejlődő, fiatal munkavállalókat folyamatosan kereső vállalkozás képét, mert ugyan most éppen nem - vagy csak néhány - munkatársat keresnek, a jövőben viszont építeni szeretnének azokra a diplomásokra, akik most álláskeresőként jelennek meg a rendezvényen.