Így fuss be bloggerként - márkaépítés jó íráskészséggel

2019. 01. 01.

"Ne blogolj a munkahelyedről se földrajzilag, se tartalmilag, mert megütheted a bokádat!"-mondja ki a karrierépítés egyik íratlan szabálya. Amit Bihari Viktória sikeresen fel is rúgott - de nagyon jól tette. Eredménye: egy olvasott blog 34 ezres rajongótáborral a Facebookon, amelyből könyv született és új állást is hozott a szerzőnek. Aki a történtek óta a Heti Hetesben és a Dumaszínházban is szerepelt már.


A sokáig kényszerpályán lévő bölcsész-filozófus eleinte videotékásként öntötte humorblogba olvasmányosan megírt Tékasztorijait - kezdve a néha orvosi esetnek beillő ügyfelektől saját nagydumás apjáig és "a Fater" haverjaiig. A munkahelyi unalom ellen (is) indított "terápiablogra" két-három év alatt rákapott az internet népe. Viktória blogjának Facebook-oldalát ma 34 ezren követik. Ráadásul a Tékasztorik blogból könyv született: amely végre testreszabott, content manageri és szövegíró munkát is hozott számára egy social media specialista reklámügynökségnél. Az újdonsült szakember emellett hobbiprojektben is igazolja social médiás rátermettségét. Az "Egy duci nő naplója" közösséget az indítása utáni második napban közel 3 ezren like-olták.

Ezt leírni talán könnyű, "kiverekednie" viszont annál nehezebb volt. Már a kezdetek sem voltak egyszerűek. Viktória egyetemválasztása ugyanis a szüleinél is kicsapta a biztosítékot. „ A szüleim nagyon gyakorlatias emberek. Anyám titkárnő, a blogomban meg csak "Fater"-ként emlegetett apám karosszéria-lakatosként dolgozik. Ezek után már nem nehéz elképzelni, mi volt a véleményük a filozófiáról. A hajuk égnek állt a szakválasztásomtól: sokkal jobban örültek volna, ha inkább orvosnak vagy mondjuk ügyvédnek tanulok. "

Bölcsészként a versenyszférás álláspiacon

Az egyetem után -"született grafománként"- szívesen dolgozott volna újságíróként. Pár hónapig írt is cikkeket az NLC csapatának külsősként: ám amikor a komplett szerzőgárdát szélnek eresztették, hirtelen ott állt, ahol a part szakad. Így elkezdett a területen állást keresni. Ám hiába kopogtatott, házalt - kapcsolatrendszer nélkül évekig csak falakba ütközött. Sőt, álláspályázataira még visszajelzést se nagyon kapott. "Révai Lexikon vastagságú CV-halmot küldözgettem széjjel az álláskeresés során. Ha nem küldtem vagy 1000 helyre az anyagaimat, ilyen-olyan írásaimat, próbamunkáimat, akkor egyre sem." Közben nyilván dolgoznia is kellett: így aztán a szakmai áttörésre váró, közel 9 év alatt a "mcjob"-ok széles skáláját volt kénytelen végigjárni. "Dolgoztam call centerben, ruhaboltban, gyorsétteremben, büfében, nyomdában. Söprögettem multiplex moziban is a szétszórt popcornt, de korrepetáltam gyerekeket angolból és másfél évet babysitterkedtem is Angliában."

Sztorik a videótékából: ez hozta meg az áttörést

Szakmai útkeresése közben jött szembe a karrierjét közvetve elindító videotéka is. "Ennél a munkánál se volt nagy rákészülés. Csak átsétáltam a lakóhelyünktől két utcára lévő tékába egy hirdetés alapján, ahol közöltem, hogy dolgozni szeretnék és fel is vettek." A filmek kiadogatása és a fárasztó ügyfélkérések megválaszolgatása se nagyon inspirálta. Sőt... Ám a kiszolgálópulton heverő téma már jó muníciót adott a későbbi blogíráshoz. "A tékában állandó bezártságérzetem volt. Nem tudtam kiteljesedni a munkámban, azt hittem, megbolondulok a nem nekem való feladatoktól. Másrészt meg született grafománként amúgy is imádok írni és ki kellett valamivel töltenem az üres időket. Így aztán elkezdtem gyártani a blogposztokat - amelyeket pár ismerősnek el is küldtem, akik meg továbbküldték a sztorikat másoknak. Kaptak a témán, egy idő után már direkt várták is tőlem. Akkor jött egy még nagyobb áttörés, amikor egy ismerős kitette a Tékasztorikat az Index.hu blogajánlójába. Ez már tudott napi többezres letöltést is generálni." Viktóriát a blog alapján 2012-ben felkereste a Silenos Könyvkiadó, hogy kiadja a Tékasztorikat. Első körben kb. 300 darab jelent meg a könyvből-ami viszont mind elkelt. Ráadásul egy belvárosi reklámügynökség vezetőinek kezébe is jutott egya példány: akik a kötet végigolvasása után azonnal munkát ajánlottak neki. Így Viktória végre testreszabott munkakörben, content managerként és szövegíróként dolgozhat.

34 ezer like a Facebook-oldalon

Ám 34 ezer like-kal és többezer facebook-os követővel a nyomában is azt mondja: siker ide vagy oda, a social mediát és a személyes márkaépítést igenis folyamatosan, gyakorlatban kell kitapasztalni. Mert vannak aranyszabálynak gondolt, szakmai irányelvek. Csakhogy a hétköznapok gyakorlata sokszor rúgja ki a sámlit a cáfolhatatlannak hitt szabályok alól. "Az amerikai szakirodalom gyakran beszél arról, hány karakteres és milyen hosszú legyen 1-1 poszt-de még arról is, hogy milyen illusztrációval és hány órakor kerüljön ki az internetre. Azt mondja például, hogy késő este már ne kerüljön ki semmi: ezzel szemben volt, hogy kitettem egy anyagot és szinte felrobbant a profil a látogatóktól. Ami nálam nagyon bevált: igyekeztem mindig önironikus, saját lúzerségen humorizáló, szórakoztató anyagokat kiposztolni-vagy legalábbis olyan témákban megszólalni, amelyekkel az olvasóim zömében egyetértenek, csak nem mindig mernek véleményt nyilvánítani. Egy biztos: mindig hálásak az olvasók, ha valamilyen, őket feldobó infóhoz, ingerhez jutnak a fárasztó hétköznapokban. Ez szinte minden márkára, minden területre igaz a facebook-on.

Az "álomállást" keresőknek mindenesetre azt tanácsolja: a legcélravezetőbb, ha a személyes márkaépítéshez gyártott, saját szellemi termékek mellé egyidejűleg profin kidolgozott, de hagyományos CV is van. Még a reklámiparban vagy épp a kreatív területeken is. Ennek oka szerinte elég kézenfekvő. "Nem mindig azoknál landol elsőként a CV-d, akik valóban értenek a területhez. Náluk tartani kell a hagyományos formátumot. Ezt saját bőrömön is tapasztaltam. Amíg nem volt a blog és a könyv, rengeteg kreatív önéletrajzformát kipróbáltam. Lényegében eredménytelenül "-jegyzi meg ironikusan.

Tanulságok

+ Hátráltató körülmények vagy rossz feltételek között sem szabad feladni a karrierálmokat

+ Ha van valamihez tehetségünk, a magánszorgalomból befektetett energia gyakran megtérül vagy áttörést eredményez valamilyen formában

+ Sajnos nem minden munkáltató fogékony a kreatív CV-kre. A kreatív, önálló szellemi termékek mellé mindig kell hagyományos formátumú önéletrajz is a sikeres pályázáshoz

+ Nem minden munkahely nézi feltétlenül jó szemmel a róla szóló posztokat a neten. Sőt! Míg a videotékában ez senkit nem zavart, nagyvállalati környezetben
gondot okozhat, mi több, kirúgás is lehet belőle. Ezért blogolás előtt nem árt tájékozódni a céges belső szabályzatról is

Takács Gabriella, 2014. augusztus 26.