Így csökkentsd a stresszt a munkahelyen

2019. 01. 01.

Percenként érkező emailek, durva hangnemben kommunikáló kollégák, gyakori munkamegszakítás, újabb és újabb határidők. Az irodában nagy a stresszveszély. Mit lehet tenni a feszültség csökkentéséért?

Így csökkentsd a stresszt a munkahelyen

Nem tiszták a felelősségi körök


A stresszt okozó kavalkádért gyakran a felelősségi körök meghatározatlansága és a fontossági sorrend megállapításának hiánya a felelős az irodában. A fentiek ugyan jórészt a vezetők hatáskörébe tartoznak, de a stressz csökkentéséért azért a munkavállalók személyesen is sokat tehetnek. ”Mindig állítsunk fel fontossági sorrendet az elvégzendő feladatok között! Az áttekinthetőséggel máris mérsékelhető a kapkodás, a rohanás és így a stressz is csökken.”


Stresszforrás az egyterű iroda is


Kísértetiesen hasonló stresszes helyzeteket és kihívásokat tartogathatnak az üzleti szolgáltató központok open space irodái, ahol a nyílt térben zajlik egyszerre akár 80-100 munkavállaló nyüzsgő kommunikációja az ügyfelekkel és a partnerekkel telefonon. És akkor a kollégák egymás közti kommunikációjáról még szó sem esett. A helyzet érdekessége, hogy bár ezt az irodatípust az együtt dolgozók kommunikációjának megkönnyítésére ötlötték ki a cégek, az irodák könnyű bejárhatósága és a többiek azonnali elérése legalább ennyi bonyodalmat okozhat a mindennapokban.


”Az ilyen irodákban igen gyakori stresszforrás, hogy a kollégák minden előzetes értesítés nélkül odatoppannak a többiek asztalához az épp felmerülő problémáikkal és kérdéseikkel. Általában váratlanul érkezve vagy épp túlságosan hangosan érdeklődnek egy probléma megoldása felől, vagy kizökkentik a munkájukra épp koncentrálni akarókat. A tréningeken épp ezért azt javasoljuk a munkavállalóknak, hogy a hasonló stressz források kiküszöbölése érdekében inkább visszafogottabban vegyék fel a kollégákkal a kapcsolatot! Például írjanak nekik előzőleg 1 rövid e-mailt vagy sms-t, amiben tudatják, hogy kérdésük van vagy inkább ”kérjenek időpontot” a kollégától!” - ad tippet Szatmáriné dr. Balogh Mária munka és szervezet szakpszichológus. Ebben a helyzetben az is hatékony tipp, ha valamilyen egyezményes kézjellel vagy kézfeltartással jelezzük a közelben ülők felé, ha beszélni szeretnénk velük.


Fel a fülhallgatót!


De akadnak olyanok is, akik - időnként megelégelve a legalkalmatlanabb időpontokban kérdezősködő munkatársakat - fülhallgatóval és zenével vívnak a nemkívánatos plusz stressz ellen. Ezt egy időben kifejezetten tiltották a cégek: ám épp az irodai stresszt mérséklő hatásai miatt egyre több cég döbben rá, hogy jobb, ha lehetővé teszik ezt a kis védőbástyát a kontrollálatlanul áradó ingerek ellen. Emellett egyre több open space iroda próbálja csökkenteni a stresszt azáltal is, hogy 1-2 fő zavartalan beszélgetésére lehetőséget biztosító, a tárgyalóknál lényegesen kisebb meeting pointokat különít el az irodák 1-1 félreeső zugában.


Agresszív kommunikáció, durvuló hangnem


A másik fő probléma a munkahelyeken a munkavállalók gyakran frusztrációból és egzisztenciaféltésből adódó, erőteljesen durvuló hangneme. Egyre gyakrabban fordul elő, hogy egyesek trágárul vagy épp agresszíven kommunikálnak a többiekkel vagy reagálnak egyes helyzetekre, ezzel is jócskán növelve a munkahelyi stresszt. Tovább mélyítheti a problémákat a biztos jövőkép hiánya, az ezek miatti kiábrándultság vagy egy épp kilátásba helyezett elbocsátási hullám. Fontos ugyanakkor, hogy igyekezzünk ezekben a helyzetekben is higgadtan viselkedni! A tomboló harag csak növeli a stresszt. ”Semmiképp ne reagáljunk mérgesen, ne szemmel láthatóan dühösen vágjunk vissza! Ehelyett inkább gondoljuk át újra a dolgokat”- ad tippet Tóth Diána Evelin. Bizonyos kommunikációs helyzetekben sokat segíthet, ha az indulatos viszontválasz előtt inkább elszámolunk magunkban 10- ig.


Javít a helyzeten egy kis mozgás


Gyakori munkahelyi stresszfaktor a mozgásszegény életmód és az ezzel együtt járó egészségügyi következmények. Jó hír, hogy talán ezt a stresszt kiváltó tényezőt lehet a legkönnyebben orvosolni. Óránként legalább egyszer álljunk fel pár percre az íróasztal mellől! Álljunk meg a székünk mellett, magasba nyújtott karjainkat kulcsoljuk össze és lélegezzünk mélyeket! Ebédidőben pedig - ha van rá mód - sétáljunk egy rövidet az iroda körül.


Takács Gabriella, 2013. november 13.