Időrablók a munkahelyen

2019. 01. 01.

Humoros kör e-mailek, internetes társkeresés, hosszúra nyúlt ebédidő, technikai akadályoztatás és emberi konfliktusok. Ez csupán néhány tényező, amely könnyen szétforgácsolja a munkaidőt. A "munkahelyi időrablás" néhány jellegzetes formájáról Pintér Zoltán trénert kérdeztük. Pintér Zoltán, a TMI Hungary trénere szerint a rosszul megszervezett meetingeknek, értekezleteknek nagy szerepe van a munkahelyi "időrablásban." Az értekezletek egyik jellegzetes hibaforrása: sokszor rosszul szervezett a résztvevők köre. Nem a megfelelő emberek vesznek részt a megbeszéléseken, akik az így kieső időt hatékony munkára is fordíthatnák.

Időrablók a munkahelyen



A saját munkához szükséges koncentrációt gyakran megnehezíthetik a folyamatos reaktív együttműködés -a kollégák, a társosztályok, az ügyfél igényeire adott azonnali válaszreakciók.



A telefonok bonyolítása, e-mailek gyors megválaszolása nem csak a munkavégzésből zökkenti ki az embereket: a folyamatos kommunikáció gyakran komoly stresszel jár. Az időgazdálkodási filozófiai egyik alapja: meg kell tanulni a fontossági sorrendet. Ideális megoldás az összetettebb, sürgős feladatoktól az egyszerűbb, szintén sürgős feladatok megoldása felé haladni.



Az irodai környezet előnytelen kialakítása, a kollégák ténykedése, telefonos megbeszélései szintén elvonhatják a dolgozók figyelmét.


Az adminisztráció is nehezíti a munkát



Gyakran a cég akadozó kommunikációs rendszere, a társosztályokkal történő nem megfelelő együttműködés von el értékes munkaidőt. A rosszul megszervezett adminisztráció is nagyban hozzájárul a munkaidő szétforgácsolásához.



Kisebb vállalatoknál a berendezések meghibásodása, a pénz hiányában nem megfelelő minőségű számítógép, nyomtató, és technikai eszközök áshatják alá a dolgozók időbeosztását.

A rossz és a túl jó munkahelyi légkör sem üdvös



A vezetőknek a munkahelyi csapat építése is komoly fejtörést okozhat. A személyes konfliktusok, súrlódások könnyen alááshatják a közös munka sikerét, lophatják az együtt dolgozók idejét. A csapatépítő tréningek szervezése épp a munkahelyi konfliktusok enyhítését, felszámolását szolgálják. Ám a jól sikerült csapatépítési tréninggel gyakran túllőnek a célon: az összekovácsolódott társaság tagjai sokszor annyira megszeretik egymást, hogy a közös munkahelyi beszélgetések is a munkaidőt rövidítik le.


Munkahelyi románc, informális e-mailek



A kollégák között szövődő szerelmek megítélése cégkultúra-függő. Egyes cégeknél szemet hunynak felette. Máshol azonban rossz szemmel nézik a románcot. A munkáltatók ugyanis tartanak tőle: így kevesebb idő jut majd a munkára. Az informális e-mailek, humoros irodai körlevelek vagy szexuális tartalmak küldése, ezek megválaszolása szintén gyakori időrabló. Sokan társkereső oldalakon barangolva enyhítik a munka kínjait. Az egyre szélesebb körben elterjedtebbé vált internetes kapcsolati háló- az iwiw-is nagy számban csábítja a munkavállalókat.


Hosszú ebédszünettel a hatékonyság ellen



A hosszúra nyújtott cigaretta-és ebédszünetek sem kedveznek a hatékony időbeosztásnak. A jelenség megítélése itt is cégkultúra-függő. Számos francia vállalatnál bevett gyakorlat a másfél órás ebédszünet.



Az alkalmatlan vezetők miatt szintén értékes munkaidő veszhet kárba. A túlzásba vitt kontrollt alkalmazó, a dolgozók minden egyes rezdüléséről tudni akaró főnök gyakran hátráltathatja a beosztottak munkáját. Ezzel szemben a jó vezető ismérve: több hetes távolléte alatt sem omlik össze a rendszer, hanem minden halad a maga útján.


A leggyakrabban előforduló munkahelyi időrablók:



- Rosszul szervezett értekezlet

- A kollégák jelenléte


- Folyamatos kommunikáció a környezettel


- Rosszul kialakított irodák


- Szervezetlen adminisztráció


- Technikai hibák, akadályok


- Rossz munkahelyi légkör


- Túl jó munkahelyi csapat

- Románc a munkahelyen


- Informális e-mailezés

- Hosszú ebéd- és cigarettaszünetek


- Alkalmatlan vezetők