Honlapok az álláskeresésnél

2019. 01. 01.

Az Egyesült Államokban a fejvadászok becslése alapján az álláspályázatok tíz százaléka tartalmaz hivatkozást személyes weboldalra. Magyarországon még nagyon ritka a weblap használata a pályázásnál, elsősorban a webdesignerek, webfejlesztők körében elterjedt. A fejvadászok, személyzeti tanácsadók mindenesetre megosztottak abban a kérdésben, hogy segíti-e a pályázást. Néhány buktatóra felhívjuk figyelmüket.A nyugat-európai és magyar fejvadászok, személyzeti tanácsadó megosztottak a személyes honlap pályázásban betöltött szerepéről.

Honlapok az álláskeresésnél



"Elvétve találkoztam pályázatokban honlapra hivatkozással, és nem is ezen múlik a sikeres pályázás. Első körben a részletes szakmai önéletrajz és a motivációs levél fontos. Kreatív munkát végzőknél - például művészeknél, újságíróknál, webdesignereknél - lehet jelentősége a weboldalnak, például referenciamunkák bemutatásánál, de mi ilyen pozíciókra ritkán keresünk jelölteket. Az üzleti életben nem látom a honlap plusz értékét", mondja Kósa Lajos, az IMMC személyzeti tanácsadó cég ügyvezető igazgatója.
E véledést erősíti meg Lukács Zsolt, a Telkes Tanácsadó Rt. üzletfejlestésért felelős partnere is.


Tízből nyolc webdesignernek van saját honlapja



A személyes honlapokban ezzel szemben előnyt lát Csudutov Csudinka, a Mimox IT-toborzó cég ügyvezető igazgatója, aki megerősíti: elsősorban "webközeli" álláskeresőknél találkoznak személyes weboldalakkal, tehát olyan jelentkezőknél, akik szeretik az internetet és a munkájuk vagy magánéletük során sokat használják.


"Tapasztalatom szerint a webdesignerekre jellemző a leginkább a személyes honlap elkészítésére, tíz jelentkezőből nyolc rendelkezik ezzel. Ők elsősorban referenciamunkáikat, szaktudásukat helyezik el az oldalon, ami nélkül kevés esélyük lenne az álláskeresésben. Szintén sok webfejlesztőnek van oldala tízből hozzávetőleg háromnak, ám más területeken, például a könyvelésben/számvitelben fehér hollónak számít a személyes weblap. Szintén hasznos lehet a weblap újságíróknak, akik korábbi cikkeiket is elhelyezhetik a világhálón", mondja Csudutov Csudinka.



Személyes weboldalt szakértők szerint könnyű készíteni. Minimális számítástechnikai ismeretekkel, és néhány segédprogrammal egy nap alatt összerakható. Az álláspályázást alátámasztó weblap készítése azonban több buktatót rejt.


Hogyan ne reklámozzuk magunkat saját oldallal a munkáltatóknál



Az utóbbi egy hétben két e-mail is érkezett szerkesztőségünkbe külföldi álláspályázóktól, melyben az álláskeresők személyes weboldalra hivatkozva próbálták eladni magukat.


Mathieu, egy brüsszeli fiatalember it-tanácsadóként dolgozott és most munkát keres. Honlapjának első oldala profi elrendezésű, szakmai önéletrajza gyorsan elérhető három nyelven, három formátumban. Ennek ellenére a nyitó lapon található képpel valószínűleg csökkenti pályázási esélyeit. Egy borospoharat tart ugyanis a szája elé, a képaláírás pedig "Escapade en Suisse" (Tombolás Svájcban).



Egy román hölgytől szintén kaptunk egy személyes weboldalra mutató linket. Kíváncsiak lennénk, hány HR-vezető hívta be interjúra ez alapján, gyanítjuk, nem sok. A megjelenő fénykép és a feltöltött önéletrajz alapján inkább társkereső rovatban lenne a "pályázat" helye, ugyanis a magasság, a testsúly, a dohányzási szokás és egy ujjatlanban blúzban készült nyári kép nem a szaktudást és az álláskeresést erősíti.


Mindkét pályázat legnagyobb hibája, hogy személytelen, nem konkrét céghez íródik, nem meghatározott pozícióra szól és a pályázó privát szféráját tárja fel.



Ha már készítünk saját weboldalt, akkor azt a legjobban e-mailben elküldött konkrét pályázati anyagban hivatkozásként célszerű használni. Például önéletrajzban a személyes adatok között egy "Honlap" bejegyzéssel, vagy a "Referenciák" fejezetben az elérhetőségre utalva.


Kerülendő az ízléstelenség, a szexualitás, a privát szféra felfedése



"A weblapkészítésnél ügyelni kell arra, hogy a külvilágnak, a leendő munkáltatónak készül, tehát az ízléstelenség, a szexualitás megjelenítése nem válik a jelölt hasznára, sőt...", mondja Csudutov Csudinka.


Eric Jaquith egy amerikai fejvadász cég vezető munkatársa például hosszú keresés után megtalálta a megfelelő jelöltet a recepciós pozícióra. Ám amikor a megadott linkre kattintott megjelentek a jelölt meztelen képei, aki korábban modellkedett. Ezek után Eric Jaquith nem őt választotta.



Szintén a jelentkező privát életének megjelenése befolyásolta Tom Day-t, egy gyógyszeripari cég vezetőjét, aki a pályázó honlapjára klikkelve esküvői fotókat pillantott meg, a feleségéhez fűződő viszonyába kapott betekintést. Szintén más mellett döntött.


Saját weboldal: szereplés a telefonkönyvben



Ennek ellenére a weboldal számos pozitív információt is tartalmazhat. "Egy informatikusnál például jó pont, ha letölthető segédanyagokat tesz fel a honlapjára egy adott témában, mert ez azt bizonyítja, hogy hajlandó tudását másoknak is átadni", mondja Csudutov Csudinka, aki a "honlapos" hivatkozással pályázók oldalaiba rendszeresen belepillant.



A Mimox ügyvezetője hozátette: Lényeges még a weboldal tartalmát, de legalább a szakmai önéletrajzot folyamatosan frissíteni. "Egyszóval a saját weboldal olyan, mint szerepelni a telefonkönyvben. Ha azt akarjuk, hogy megtaláljanak, ott kell lennünk."


Álláspályázathoz készített személyes weboldal követelményei:



  • Átlátható struktúra


  • Rövid letöltési idő


  • Rikító színek kerülése


  • A főoldal ne szolgáljon motivációs levélként, inkább rövid üdvözlés


  • Az átlagos pályázati anyaghoz képest többet tartalmazzon


  • Privát képek, információk mellőzése, az ízléstelenség és a szexualitás kerülése


  • A bizonyítványokat, referenciákat pdf-formátumban letöltésre felkínálni


  • Letöltésnél a dokumentumok nagyságát megadni