Hogyan lehet távmunkára átállni?

2019. 01. 01.

Magyarországon a munkavállalók alig 4 százaléka dolgozik távmunkában, noha az igény ennél sokkal nagyobb lenne. Vannak jó céges példák. Mely munkaköröknél működik igazán? Mire kel, figyelni a bevezetésénél? Szakmai rendezvényen jártunk.

“Ma Magyarországon a munkavállalói kör 4 százaléka, mintegy 90 ezer ember dolgozik távmunkában. Ez a szám még mindig nem túl magas és az elmúlt évek folyamán sem változott számottevően az összkép" - mondta el Forgách Tamás, a Magyar Távmunka Szövetség elnöke. Bár a technikai háttér a vállalatok, cégek háza táján adott lenne és a munkavállalók is teljes mellszélességgel támogatnák az atipikus munkavállalást, általában a cégek azok, amelyek nem szívesen adnak zöld utat a kezdeményezésnek. Az ok rendszerint az épp távol lévő munkavállalóval szembeni bizalmatlanság és a jogi háttér bonyolultsága. A távmunkahely létesítése ugyanis nem merül ki annyiban, hogy a munkavállalónak van egy laptopja, amellyel ezentúl majd a saját otthonából láthatja el aktuális munkahelyi feladatait. A távmunkahely létesítése előtt aprólékos munkabiztonsági ellenőrzésre is sor kerül a leendő távmunkás otthonában.


Nem vállalhatott ágyban heverészve távmunkát


Vannak azonban cégek, ahol a HR veszi az akadályokat. A Hewlett Packard 1700 fős hazai csapatából jelenleg is 200-an dolgoznak távmunkásként. (Ez a létszám együttesen tartalmazza a teljes munkaidőben dolgozókat, de a részmunkaidőben így munkát vállaló kisgyermekeseket is.) "Nálunk önként lehet jelentkezni távmunkára, egy erre a célra rendszeresített jelentkezési lap segítségével. Miután a pályázó felettese jóváhagyja a jelentkezést, egy munkabiztonsági ellenőrzésre kerül sor a munkavállaló lakásának azon részében, ahová leendő munkaállomását szánja, fotókkal, jegyzőkönyvvel. Egy szerződött partnervállalat megy ki, hogy elvégezze ezt a feladatot és leellenőrizze a fontosabb paramétereket - például, hogy van-e megfelelő szék, asztal, világítás - a színvonalas munkavégzéshez. Ha szükséges, segítenek is a munkaállomás kialakításában. Amennyiben minden megfelel a követelményeknek, távmunkás szerződést kötünk a munkavállalóval. A munkavégzéshez szükséges eszközöket - PC, programok - természetesen a cég adja" - magyarázza Gariscsák Anita, a cég HR-vezetője, aki kisgyermekes édesanyaként korábban maga is élt a lehetőséggel. Érdekesség: a tűzvédelmi előírások betartása miatt még tűzoltópalackot is kapnak az otthoni munkaállomásokon dolgozók, hogy mindenben megfeleljenek a követelményeknek.


Persze azért vannak, akik szeretnék lazábban venni az átállást a "home office" rendszerre - így aztán bele is buknak, még mielőtt komolyan elkezdenék az érdemi munkát. “Volt olyan távmunkásnak jelentkező, aki asztal és szék híján, egy szál kereveten heverészve képzelte el a távmunkát és hason fekve szeretett volna dolgozni. Nem is jött vele létre a szerződés."


Otthoni munka


A precizitást igénylő szellemi munkakörökre találták ki


Természetesen nem lehet mindegyik munkakört ezen a módon betölteni. "Leginkább a precíz, tervszerű, elemzést, elmélyülést igénylő, nem ad hoc módon alakuló feladatokból álló munkákat - például könyvelést, programozást, IT-s feladatokat, grafikusi munkát - lehet a leghatékonyabban otthonról ellátni. Sajnos az ügyfélszolgálati feladatokat már nem, pedig bőven lenne rá munkavállalói igény" - tette hozzá a HR-vezető.


A bürokratikusan hangzó munkabiztonsági előírások mellett a korábban említett bizalmatlanság is visszavetheti a cégek atipikus munkavállalási formák iránti érdeklődését. Korábban a főként call, - és contact centereket fejlesztő TCT Hungary tulajdonosa, Vadász Attila is tartott attól, hogy az irodától távolabb dolgozó munkatársak kevésbé lesznek majd hatékonyak, mint a többiek. Mindezek ellenére a cégnél szükség volt távmunkára és a rugalmas munkaidőre is, így aztán a cég a távmunka és a munkavállalók precíz IT-s ellenőrzésének sajátos elegye mellett döntött. Ezért kezdett el a cég használni egy speciális monitoring programot, amely gyakorlatilag a gép előtt ülők minden munkával töltött percét precízen rögzíti - emellett projekteket szelektál, hatékonyságot mér és még a különböző feladatok prioritásának felállításában is segít a távmunkásoknak.


Ahol szoftverrel méri a hatékonyságot


A cégvezető szerint nem a munkavégzés helyszíne, hanem a hatékonysága számít igazán. Távmunkás Chicagóban is éppúgy lehet valaki, mint Pozsonyban vagy épp a saját nappalijában. A program sem tesz különbséget helyszín és helyszín között - viszont minden helyszínen teljesen egyértelművé teszi, hogy mennyire hatékony a kolléga munkavégzése, elemzéssel, számadatokkal. "Nálunk nem akkor kezdődik az érdemi munkaidő, amikor lehúzza a kártyát a recepción, hanem amikor belép a rendszerbe - ezt otthon éppúgy megteheti. Ez a módszer jót tesz a visszahúzódóbb, szerényebb, de jobban teljesítő kollégának, mert a rendszerben nyilvántartott számadatok, eredmények önmagukért beszélnek. Ráadásul a néha kilengéseket tevő, alkalmanként irodai Star Wars nézésen kapottakat sem skatulyázza be örökre, mert a rendszerből az is teljesen nyilvánvaló, ha csak egyszeri alkalomról volt szó." A cégvezető azért egyértelművé tette: a közösségi portálok, a Facebook, a You Tube, az Origo és az Index munkaidő alatti böngészgetése egyáltalán nem alapértelmezett. Sem az irodában, sem pedig a home office rendszerben…


A Magyar Távmunka Szövetség 110 cég és 55.140 munkavállaló megkérdezésével készült felmérése alapján a távmunka:


- a cégek 56 százaléka szerint motiváló és növeli a dolgozók elégedettségét
- 26 százalékuk szerint sokat segíthet a vállalati kulcsfigurák megtartásában
- 33 százalékuk szerint hatékonnyá teszi a munkavégzést és munkaszervezést
- 37 százalékuk szerint hozzájárul az erőforrások maradéktalan és hatékony kiaknázásához


A távmunka munkakörök, munkaterületek szerinti megoszlása:


Adminisztráció: 45%
IT-s : 39 %
Ügyfélszolgálat: 23 %
HR: 11%
SSC-k, BSC-k: 1% alatti


Takács Gabriella, 2012. november 7.