H1N1 a munkahelyen

2019. 01. 01.

Egyre több helyen jelenik meg Magyarországon is a H1N1 vírus okozta influenza. A vírus a munkahelyeket sem kerüli el. Mit tehet azért a dolgozó, hogy ne fertőződjön meg? Hogyan készülnek a vállalatok arra, hogy a járvány miatt esetleg egyszerre sok munkavállaló is kidől a sorból?

H1N1 a munkahelyen

Veszélyes a légkondicionáló

Az orvos a légkondicionálók káros hatásaira is felhívta a figyelmet. Ezek a berendezések nem nyitható ablakú irodaházakban például egész évben üzemelnek. „Egy ilyen járvány idején mindenképpen javasolt kikapcsolni a légkondikat, mert azok nagyban ronthatják a helyzetet. A berendezések csöveiben baktériumok vannak, melyek működés közben a légtérbe kerülnek. Normál esetben ezek ártalmatlanok, azonban ha valaki megfertőződik a H1N1 vírussal, akkor ezek a baktériumok szövődményeket okozhatnak. Tehát ilyenkor sokkal inkább javasolt a sűrű szellőztetés, amely amúgy is jobbat tesz a levegőnek” – mondta Dr. Eörsi Dániel.


29 százalék támogatja a védőoltást


Hogy miként készülnek a cégek a járványra? Úgy tűnik, nem veszik komolyan. „Minden vizsgálat azt erősítette meg, hogy a legtöbb szervezet egyáltalán nem képes előrelátóan gondolkodni, csak kullog az események után, és semmiféle tudatos felkészültséget nem mutat” - mondja Dara Péter, a DGS Global Research ügyvezetője. A szervezet kutatásából kiderül, a cégek fele eddig semmi kézzel fogható intézkedéssel nem rukkolt elő, legfeljebb tájékoztatta dolgozóit a megelőzési lehetőségekről. Egy járvány kitörésekor elengedhetetlen vészforgatókönyvvel – pandémiás tervvel – csak 13 százalék rendelkezik, 12 százaléknál van folyamatban a kidolgozás. “Viszont örömteli, hogy a megkérdezettek 29 százaléka ingyenesen biztosítja munkatársainak az influenza elleni védıoltást” – teszi hozzá Dara Péter. A felmérésben minden negyedik dolgozó válaszolta azt, hogy egyáltalán nem kapott információkat munkáltatójától a H1N1 járvánnyal kapcsolatban.


A cégen belüli fertőzés elkerülésében a vállalatok tárgyi felszereltsége kulcsfontosságú lehet. Azonban a szervezeteknek mindössze a 27 százaléka rendelkezik korszerű klímaberendezéssel, 18 százalékuknak van kiépített távmunka-infrastruktúrája és 15 százalékuknál juthatnak hozzá a munkavállalók fertőtlenítő folyadékhoz és szűrőkészlethez.


Mit takar a pandémiás terv?


A már említett pandémiás terv egy válságterv, amely tartalmazza azokat a feladatokat és stratégiákat, amelyekre szükség lehet egy komolyabb járvány kitörése esetén. Egy vállalat esetében a pandémiás tervben nagy szerepet kaphat a cégen belüli terjedés esélyének minimalizálása, illetve kitörés után a terjedés meggátolása. Ennek megfelelően a cégek a legnagyobb hangsúlyt a védőeszközök beszerzésére és kiosztására helyezik, de szintén fontos szerepet kap a speciális higiénés előírások meghatározása, a kulcsfeladatok és kulcsmunkakörök azonosítása és a kritikus létszám meghatározása. A pandémiás terv ezen kívül kiterjed például válságstáb felállítására, helyettesítési rendszer kiépítésére, új munkarend kialakítására.


Dorofejev Tamara, 2009. október 6.