Google, kérlek, vegyél fel!

2019. 01. 01.

Hogy milyen is a modern, „web kettes” álláskeresés? A legújabb példa egy fiatal amerikai marketinges álláskereső akciója, aki a Google termékmarketing csapatába szeretne bejutni. Matthew Epstein álláskeresői videót forgatott, provokatív weboldalt készített. Több százezren látták néhány nap leforgása alatt kampányát a youtube-on és a facebookon. A Google első interjúkörén már túl is van, de a Microsoft és az Amazon is élénken érdeklődik iránta. Aki ekkora hírverést képest csapni maga körül, az érthet a marketinghez – gondolják a munkaadók. Milyen is a kreatív karrierépítés?

Google, kérlek, vegyél fel!

Bajuszt ragasztott, videót forgatott


Bajuszt ragasztott, néhány órára bekönyörögte magát egy atlantai villába és álláskeresői imgage-videót forgatott. E négy perces (innen érhető el: http://googlepleasehire.me/) filmben néhol öltönyben, nyakkendővel, néhol zakóban és alsónadrágban brandyvel a kezében üzen a Google döntéshozóinak: termékmarketinges ő, aki az online és az offline médiában is otthonosan mozog. Célja egyszerű, a Google-nél dolgozni. A felvételen a fiatalember középkori kulisszák között elárulja, olvasni, tornázni szeret szabadidejében és az állatokat is kedveli. A videó végén megelőlegezi a Google személyzetisének a kérdését, vajon valódi-e a bajusz. Majd egy mozdulattal megszabadul arcszőrzetétől és megjegyzi, ő valódi termékmenedzser. Az utolsó snittben komolyra fordítja a szót, 15 perces bemutatkozási lehetőséget kér a keresőóriástól, amelyben elmondaná, miben tudna segíteni. Biztosítja a céget, mindig visel nadrágot és a bajusz sem lesz rajta. Hacsak nem kérik …


Már a weboldal neve beszédes


Pályázatának erősítésére saját weboldalt hozott létre. Kampánya tervezésekor lefoglalta a googlepleasehire.me (Google, kérlek, vegyél fel) domaint, amelyen korábbi munkatársaitól gyűjtött támogató mondatok szerepelnek. Itt található önéletrajza és egy „Interjúkérés” gomb. Utóbbira klikkelve a látogatót a Google személyzetisének szánt üzenet fogadja. Epstein egy órán belül választ ígér a következő indoklással: „Egy teljes weboldalt készítettem a Google-nak. El tudod képzelni, hogy egy óránál tovább tartana a visszajelzés? 15 perc alatt is tudnék válaszolnék, de 45 percig tart, amíg örömömben fel-le ugrálok.”


Több százezer emberhez eljutott


Kampánya átütő sikert hozott. Nyolc nappal az indulás után 80 munkaadó vette fel vele a kapcsolatot (A Google-n kívül a Microsoft és az Amazon), 330 ezren látták youtube-videóját, 300 ezer egyedi látogató kattintott a googlepleasehire.me oldalra, 14 ezren lájkolták a facebookon, 2500 követője lett a Twitteren, 400-an vették fel vele a kapcsolatot a LinkedIn szakmai kapcsolatépítő portálon. Eppstein azt ígérte a látogatóknak, 15 perces időtartamban karriertanácsot ad a leggyorsabb jelentkezőknek. Ehhez pedig a Google+ rendszerét használja.


A Google egyébként három nap múlva hívta Epsteint, az első állásinterjún már túl is van. A fiatalember azt ígérte, blogjában (http://www.matthew-epstein.com/land-a-job-at-google-journey) részletesen beszámol álláskeresésének sikeréről, de úgy döntött, az első Google-beszélgetés részleteit nem kívánja a nyilvánosság elé tárni. Talán azért, mert valóban be akar jutni a vállalathoz…


Másnak is bejött a merészség


Eppstein akciója egyébként nem példa nélküli. Egy évvel ezelőtt egy szintén kreatív szakmába pályázó fiatalember, Alec Brownstein akciója keltett feltűnést és hozott sikert. (a kampányról a videó itt: http://www.youtube.com/watch?v=7FRwCs99DWg). Ő az amerikai kreatív főnökök hiúságára alapozta pályázatát. Azt feltételezte, hogy a nagy döntéshozók rendszeresen beírják nevüket a Google keresőjébe és megnézik, milyen találatokat dob ki a program. Brownstein 5 hirdetést vásárolt, amelyek akkor jelentek meg első, szponzorált találatként, ha az adott főnök nevét üti be valaki.


A link így nézett ki: „Hé, Ian Reichenthal. Jó szórakozás magunkat keresni a Google-n. Engem felvenni is az.” A szövegre kattintva pedig a látogató Brownstein weboldalán kötött ki. Az öt igazgató közül négytől kapott interjúlehetőséget, kettejüktől állásajánlatot, végül a Y&R New York ügynökség mellett döntött. S hogy mennyibe került a kampány? Mindösszesen 6 dollárba (1200 forint)...


Karácsony Zoltán, 2011. augusztus 17.