Bérfeszültség a munkahelyen - így kezelhetik a vezetők

2019. 01. 01.

Egy vállalat sikeres működésének egyik akadálya lehet a munkatársak között kialakuló bérfeszültség. A személyi ellentétek elvonják a dolgozók figyelmét a munkáról, de hatására akár a legértékesebb munkatársait is elveszítheti a cég. Lipcsei Andrást, a Dr. Pendl& Dr. Piswanger Vezetői Tanácsadó Kft. Ügyvezető igazgatóját kérdeztük arról, hogyan lehet megelőzni ezt, illetve hogy mit tanácsos tenni akkor, ha már kialakult.

Bérfeszültség a munkahelyen - így kezelhetik a vezetők

Bérfeszültség általában abban az esetben alakul ki, ha egy vállalatnál az azonos pozícióban dolgozók bére - annak ellenére, hogy ugyanazon feladatokat látják el - nagyban eltér, és minderről a dolgozók tudomást is szereznek.


Elveszti motivációját a rosszabbul fizetett kolléga



A munkatársak ilyenkor úgy érzik, a magasabb fizetést kapó kollégát többre becsüli a cég. Épp ezért általában nem túl pozitívan reagálnak a helyzetre. Demotiválttá válnak, elkeserednek, rivalizálni kezdenek azzal, aki többet keres, vagy épp elkezdik "fúrni": kiközösítik, kritizálják a munkáját, panaszkodnak rá a vezetőnél, sérelmeikkel ostromolják főnöküket.


Főleg nagyobb cégeknél probléma



"Ha hosszabb távon nem oldódik meg a probléma, az rontja a teljesítményt. Emellett az is előfordulhat, hogy a magasabb fizetéssel rendelkező kolléga vagy a felháborodott munkatárs(ak) a munkahelyváltás mellett döntenek" - figyelmeztet Lipcsei András.



"A kisebb cégeknél egyébként jellemzően nem szokott kialakulni bérfeszültség - a hasonló munkakörökből csak egy van -, ez általában a nagyobb vállalatokra jellemző " - mondta el Lipcsei András.


Érdemes munkakörökre fizetési sávokat megállapítani



"Leginkább az új munkatársak felvételekor érdemes a vezetőknek átgondolni: vajon az általuk ajánlott bér okoz-e majd feszültséget. Tanácsos olyan összeget felkínálniuk, amely várhatóan nem botránkoztatja meg a munkatársakat, vagy legalábbis adott esetben indokolható lesz számukra az összeg" - tanácsolja Lipcsei András.



"A bérfeszültséget egyébként megfelelő bértervezéssel lehet a legegyszerűbben megelőzni. Tanácsos előre meghatározni, hogy mely pozícióhoz milyen fizetés társuljon tapasztalattól, nyelvtudástól és az egyéb elvárásoktól függően - lehetőleg egy tól-ig összegben. Az összeg alsó határát annak ajánlott felajánlani például, aki újonnan érkezik a céghez, és egyelőre kevés a tapasztalata. A felső határt pedig a minden szempontból megfelelő dolgozók számára érdemes juttatni" - magyarázta Lipcsei András.


Sokszor a kényszer



A bérek közötti különbségeknek sokszor nem az a magyarázata, hogy a magasabb bérben részesülő kollégát többre tartaná a cég. Gyakran például a vezető azért kénytelen magasabb bért felajánlani az új kollégának, mert a pozíciót gyorsan be kell tölteni: nincs lehetőség várni arra, aki a bérigény alapján is legmegfelelőbb.


Megnyugtatás konkrétumokkal



"A probléma orvoslására ideális megoldás, ha a vezető objektíven feltárja a helyzetet az érintetteknek: elmagyarázza nekik, hogy mi az oka annak, hogy az adott dolgozó többet keres. A kollégák megnyugtatására emellett tanácsos javasolnia egy olyan időpontot is, amikor a vállalat már olyan helyzetben lesz, hogy a béreket egymáshoz tudja igazítani" - tanácsolja a szakember.


Ha egész osztályt érint: rendezés közös megbeszélésen
"Ha a bérfeszültség az egész osztályt érinti, akkor egy közös meetingen ajánlott ismertetni az okokat, ha azonban csak néhány embert, akkor őket külön-külön szükséges tájékoztatni a helyzetről. Nem árt tudni egyébként, hogy az ilyen szituációk kialakulásakor mindig a beszélgetés kezdeményezője van lépéselőnyben. Érdemes tehát azt a vezetőnek kezdeményezni" - tette hozzá.